Airbag – działania uboczne

DZIAŁANIA UBOCZNE – Poduszka czołowa obok swego pozytywnego działania może spowodować obrażenia szyi i klatki piersiowej, utratę słuchu, uszkodzenia tkanki płucnej lub arytmię serca. Urazy mechaniczne może spowodować poduszka zbyt mała, z której głowa zsuwa się w bok lub mimo amortyzacji pozwala na uderzenie czaszki w kierownicę czy inne elementy kabiny. Konstruktorzy muszą rozwiązać problem … Czytaj dalej „Airbag – działania uboczne”

DZIAŁANIA UBOCZNE – Poduszka czołowa obok swego pozytywnego działania może spowodować obrażenia szyi i klatki piersiowej, utratę słuchu, uszkodzenia tkanki płucnej lub arytmię serca. Urazy mechaniczne może spowodować poduszka zbyt mała, z której głowa zsuwa się w bok lub mimo amortyzacji pozwala na uderzenie czaszki w kierownicę czy inne elementy kabiny. Konstruktorzy muszą rozwiązać problem działania poduszek, szczególnie dla kierowcy, aby ich działanie było prawidłowe mimo przekręcenia kierownicy w czasie skrętu. Dotyczy to głównie poduszek dwufunkcyjnych i o specjalnej geometrii.
W przypadku wyposażenia samochodu w poduszkę pasażera nie można (z punktu widzenia polskich przepisów dotyczących ruchu drogowego) na jego miejscu montować fotelika dziecięcego. Technicznie problem ten rozwiązano poprzez stosowanie automatycznych lub mechanicznych wyłączników. Czujniki obecności i parametrów ciała osoby jadącej na przednim siedzeniu pozwalają ponadto zróżnicować przebieg charakterystyki napełniania i działania poduszki.
Nadmuchiwana kurtyna ma za zadanie zapobiec uderzeniu głowy o słupek, boczną szybę lub belkę nadokienną wskutek zderzenia bocznego.
Działanie poduszek dwufazowych.
Jeżeli uderzenie jest słabe (prędkość do 20 km/h), uruchamiane są napinacze pasów bezpieczeństwa i ograniczniki ich napięcia, ale poduszki przednie nie są wyzwalane.
Uderzenie z prędkością 20 do 35 km/h powoduje uruchomienie napinaczy i ograniczników napięcia pasów bezpieczeństwa i napełnienie przednich poduszek do 70% ich objętości. Uderzenia z większymi od 35 km/h prędkościami powodują uruchomienie napinaczy pasów, ograniczników napięcia i napełnienie w 100% poduszek czołowych.
Dwufazowo pracujące poduszki pozwalają uniknąć dodatkowych urazów, które mogą być spowodowane nieadekwatnym do zagrożenia sposobem działania elementów zabezpieczających.
Poduszka gazowa, umieszczona w pasie bezpieczeństwa, o specjalnie dobranej geometrii chroni pasażerów tylnych siedzeń przed uderzeniem głową w oparcia foteli przednich.