W 1980 roku na salonie genewskim firma Audi zaprezentowała Audi quattro – pojazd, w którym napęd jest przekazywany na wszystkie cztery koła. System quattro gwarantuje doskonałą stabilność w zakrętach oraz świetne prowadzenie na prostej, tak mokrej jak i suchej nawierzchni.
Główny inżynier Audi, dr Ferdynand Piech (obecnie przewodniczący rady nadzorczej Volkswagena AG) zasugerował skonstruowanie wyczynowego samochodu sportowego na bazie płyty podłogowej Audi 80, z nadwoziem z modelu coupe i 200-konnym, pięcio-cylindrowym silnikiem z turbodoładowaniem z Audi 200. Do tego momentu samochody
z napędem na cztery koła były niemal równie niezgrabne, wysoko zawieszone i nieeleganckie jak specjalistyczne pojazdy terenowe. Specjalnym rozwiązaniem technologii quattro jest sprzęgło lepkościowe automatycznie dzielące moment między osiami. Wyeliminowało ono potrzebę stosowania między-osiowego mechanizmu różnicowego. Dzięki temu napęd na cztery koła mógł być stosowany w samochodach osobowych.
Wersja rajdowa z silnikiem o mocy zwiększonej do 300 koni mechanicznych odniosła w roku 1981 trzy zwycięstwa w mistrzostwach świata, a w następnym roku dzięki siedmiu zwycięstwom Audi quattro zdobyło mistrzostwo świata.
Audi Quattro
W 1980 roku na salonie genewskim firma Audi zaprezentowała Audi quattro – pojazd, w którym napęd jest przekazywany na wszystkie cztery koła. System quattro gwarantuje doskonałą stabilność w zakrętach oraz świetne prowadzenie na prostej, tak mokrej jak i suchej nawierzchni. Główny inżynier Audi, dr Ferdynand Piech (obecnie przewodniczący rady nadzorczej Volkswagena AG) zasugerował skonstruowanie wyczynowego … Czytaj dalej „Audi Quattro”