Baterie zwane bezobsługowymi mają konstrukcję, która do minimum ogranicza konieczność uzupełniania wody. Chodzi tu o technologie, które redukują szybkość tworzenia się gazów (wodoru i tlenu) podczas ładowania. O ile w konstrukcjach tradycyjnych dominował stop ołowiu z antymonem jako materiał do budowy płyt akumulatora (elektrod), to od ponad 20 lat upowszechnia się stop ołowiu z wapniem. Takie płyty sprzyjają niższemu poziomowi gazowania akumulatora, jednak ich wada to zmniejszenie mechanicznej wytrzymałości płyt. Stąd dość popularne jest konstruowanie akumulatorów tzw. hybrydowych, w których płytę dodatnią, jak w akumulatorze tradycyjnym, zbudowano ze stopu ołowiu z antymonem, dając urządzeniu odporność mechaniczną i znacznie ograniczając korozję płyt.
Płyta ujemna natomiast zawiera stopową domieszkę wapnia, co zmniejsza zużycie wody z elektrolitu i tym samym ogranicza konieczność obsługi urządzenia. Takie baterie posiadają zazwyczaj także nadmiar elektrolitu w celu uzupełnienia strat wody w czasie kilku lat funkcjonowania. Pozwala to nazwać je bezobsługowymi – przy prawidłowej eksploatacji nie jest konieczne uzupełnianie wody przez dwa, a nawet do pięciu lat. Przykład podobnej konstrukcji to akumulator Bosch DIN (nazwany tak zapewne dlatego, że spełnia normę DIN na bezobługowość baterii). Dość często podobne baterie wyposażone są jednak – na wszelki wypadek – w możliwość kontroli i uzupełniania poziomu elektrolitu wodą w ich celach. Bywa, że stosuje się też „oczka” kontrolne – jedna z cel ma wziernik, w którym widać pływak gęstościomierza (areometru). Gdy pływak ów tonie, akumulator należy naładować. Jeżeli poziom elektrolitu znacznie się obniży – baterię należy utylizować. Nawet jeżeli taki akumulator nie ma korków wlewowych, powinien mieć możliwość wentylacji cel.
Baterie bezobsługowe
Baterie zwane bezobsługowymi mają konstrukcję, która do minimum ogranicza konieczność uzupełniania wody. Chodzi tu o technologie, które redukują szybkość tworzenia się gazów (wodoru i tlenu) podczas ładowania. O ile w konstrukcjach tradycyjnych dominował stop ołowiu z antymonem jako materiał do budowy płyt akumulatora (elektrod), to od ponad 20 lat upowszechnia się stop ołowiu z wapniem. … Czytaj dalej „Baterie bezobsługowe”