Bezpieczeństwo czynne w samochodzie Polski FIAT 125P

Konstrukcja samochodu Polski FIAT 125P jest opracowana bardzo starannie, także pod względem, tak zwanego bezpieczeństwa czynnego i biernego. Bezpieczeństwo czynne polega na zapewnieniu możliwości wykonywania koniecznych manewrów samochodem dokładnie i szybko, bez rozpraszania uwagi i bez nadmiernego wysiłku. Krótki czas manewrowania zmniejsza bowiem możliwość kolizji z innym pojazdem lub przeszkodą na drodze, a nierozpraszanie uwagi … Czytaj dalej „Bezpieczeństwo czynne w samochodzie Polski FIAT 125P”

tmp61a6-6Konstrukcja samochodu Polski FIAT 125P jest opracowana bardzo starannie, także pod względem, tak zwanego bezpieczeństwa czynnego i biernego. Bezpieczeństwo czynne polega na zapewnieniu możliwości wykonywania koniecznych manewrów samochodem dokładnie i szybko, bez rozpraszania uwagi i bez nadmiernego wysiłku. Krótki czas manewrowania zmniejsza bowiem możliwość kolizji z innym pojazdem lub przeszkodą na drodze, a nierozpraszanie uwagi i nieuciążliwe sterowanie pozwalają na koncentrację i prawidłową ocenę sytuacji na drodze.

Bezpieczeństwo czynne w samochodzie Polski FIAT 125P uzyskano dzięki: dobrym przyspieszeniom, zwrotności, stateczności (dobre zawieszenia), skutecznym hamulcom (dwuobwodowe ze wspomaganiem), doskonałej widoc/ ności, wygodnym fotelom, małej hałaśliwości we wnętrzu pojazdu i wygodnie rozmieszczonym urządzeniom sterowania i kontroli.

Bezpieczeństwo bierne polega na zastosowaniu rozwiązań zmniejszających możliwość wystąpienia poważnych obrażeń u jadących, w przypadku zaistnie nia kolizji drogowej.

Elementami zapewniającymi bezpieczeństwo bierne w samochodzie Polski FIAT 125P są: sztywna kabina pasażerska i drzwi, wytrzymałe zamki i zawiasy, bezpieczne szyby, dobrze zamocowane siedzenia z zagłówkami, pasy bezpieczeństwa, specjalny trzyczęściowy wał kierownicy, koło kierownicy o ograniczonej wytrzymałości, miękka wykładzina tablicy rozdzielczej, dźwignie przełączników i korbki mechanizmów szyb o ograniczonej wytrzymałości, wewnętrzne lusterko odłączające się przy przeciążeniu oraz miękkie daszki przeciwsłoneczne.

W przypadku kolizji przednia lub tylna część nadwozia odkształca się pochłaniając duże ilości energii, a sztywna kabina, drzwi, zamki i zawiasy zabezpieczają pomieszczenie pasażerów przed nadmiernymi deformacjami i niepożądanym otwarciem drzwi. Hartowane szyby boczne i tylna w przypadku rozbicia pękają na drobne wieloboczne części (niegroźne, bo nie kaleczące), a trzy warstwowa przednia szyba nawet rozbita umożliwia obserwację drogi i nie stwarza zagrożenia, bo poszczególne jej części są sklejone z tworzywem stanowiącym środkową warstwę szyby. Mocne zamocowanie siedzeń przednich (wyposażonych w zagłówki) i tylnych oraz pasy bezpieczeństwa, stanowią zabezpieczenie pasażerów i bagażu przed niepożądanym przemieszczaniem się w samochodzie.

Dzielony trzyczęściowy wał kierownicy jest zamocowany do nadwozi;, w sposób umożliwiający przy przeciążeniu (uderzenie o kierownicę) częściowe odłączenie się wspornika z wałem górnym i kołem kierownicy i odchylenie do przodu.

W ten sposób jest ograniczone niebezpieczeństwo obrażeń klatki piersiowej kierowcy, tym bardziej, że koło kierownicy ma ograniczoną wytrzymałość i odkształca się przy przeciążeniu. Miękkie wykładziny oraz łamiące się przy przeciążeniu dźwignie i klamki stanowią dodatkową ochronę przed obrażeniami.

W celu ochrony środowiska, w układzie zasilania, wydechowym i zapłonowym zastosowano szereg rozwiązań, dzięki którym uzyskano zmniejszenie zużycia paliwa i małe ilości szkodliwych składników w spalinach, zmniejszenie hałaśliwości na zewnątrz samochodu i zmniejszenie emitowanych zakłóceń radio-magnetycznych.