Francuzi dowodzą także, że nawet kombi może być piękne. Podejrzewaliśmy to już obserwując Avanty marki Audi i modele V marki Volvo, ale tym razem mamy do czynienia z elegantką mniejszego formatu – Xsarą Break.
Xsara Break jest trzecią -po pięciodrzwiowym hatchbacku i trzydrzwiowym coupe -wersją nadwoziową kompaktowego Citroena, następcą ZX-a Breaka. 4,35-metrową długością przewyższa hatch-backa o 19 cm, pozostawia jednak nadal wrażenie auta o zwartej sylwetce. Zupełnie inaczej we wnętrzu – Break oferuje przestronność na miarę auta o klasę większego. Struktura nadwozia przejęta została w znacznym stopniu z hatchbacka, dotyczy to zwłaszcza przodu do środkowego słupka dachowego. Para tylnych drzwi została stylistycznie zmodyfikowana, przedłużony tył zaprojektowano od nowa. Dach uniesiono o 23 mm, co odczują przede wszystkim pasażerowie tylnych siedzeń – tu przybyło przestrzeni nad głową. Bagażnik ma pojemność 517 I, co stanowi rekord w tej klasie kombi. Złożenie asymetrycznie dzielonej tylnej kanapy pozwala go jeszcze powiększyć do maksymalnie 1512 l. Kolejne zalety bagażnika Xsary Break – płaska powierzchnia podłogi, schowane wnęki kół, łatwy dostęp przez wysoko unoszone, szerokie tylne drzwi – czynią z Breaka auto nadzwyczaj pożądane podczas wakacyjnych wojaży i niewielkich przeprowadzek.
Wybór silników pozostanie zapewne analogiczny do hatchbacka, czyli cztery wersje benzynowe o mocy w zakresie 75-112 KM plus dwa diesle 68 i 90 KM.
Xantia w swoim unowocześnionym wydaniu nie straciła na urodzie, urosła natomiast i stała się bardziej bezpieczna. Limuzynę wydłużono o 8 cm do 4,52 m, kombi o 5 cm do 4,71 m. Przednie błotniki zostały poszerzone we wszystkich wersjach, poszerzono także rozstaw przednich kół. Przód nadwozia z mocniej zaakcentowaną osłoną chłodnicy dopasowano do stylu młodszych Citroenów.
We wnętrzu uwagę zwraca szersza deska rozdzielcza o zaokrąglonych kształtach i materiały wykończeniowe. Powyżej wersji 1.8i SX dwie czołowe poduszki powietrzne należą do standardu. Dodatkowo w opcji dostępne są także boczne poduszki powietrzne, chroniące tułów i głowę. Pasy bezpieczeństwa z napinaczami wyposażone są w ogranicznik siły napinającej. Przyjemnej atmosferze sprzyja seryjnie instalowana klimatyzacja i dobre wyciszenie wnętrza.
Komfort i bezpieczeństwo jazdy zwiększają zawieszenie hydropneumatyczne, samo-stabilizująca przednia oś i tylna oś samoskrętna. ABS dostępny jest u nas seryjnie w niektórych wersjach, w 1.8i oraz 1.8i 16V stanowi opcję.
Program silników pozostaje bez zmian; na polski rynek przewidziane są trzy warianty benzynowe (1.8i, 1.8i-16V, 2.0i-16V) i dwa dieslowskie (1.9 TD, 2.1 TD), współpracujące z pięciobiegową manualną skrzynią biegów. Break dostępny jest we wszystkich wersjach oprócz najsłabszej 1.8i. Na Zachodzie wraz z wprowadzeniem face liftingu Xantii zadebiutowała nowa automatyczna skrzynia biegów, nazywana „Auto-Activ”, będąca wspólnym dziełem PSA i Renault.
Citroen Xsara Break
Francuzi dowodzą także, że nawet kombi może być piękne. Podejrzewaliśmy to już obserwując Avanty marki Audi i modele V marki Volvo, ale tym razem mamy do czynienia z elegantką mniejszego formatu – Xsarą Break. Xsara Break jest trzecią -po pięciodrzwiowym hatchbacku i trzydrzwiowym coupe -wersją nadwoziową kompaktowego Citroena, następcą ZX-a Breaka. 4,35-metrową długością przewyższa hatch-backa … Czytaj dalej „Citroen Xsara Break”