Czujniki położenia wału korbowego i wałka rozrządu
Do ustalenia początku wtrysku sterownik potrzebuje nie tylko położenia wału korbowego, ale również położenia wałka rozrządu, ponieważ wtryskiwacze są włączane indywidualnie. Czujnik położenia wału korbowego jest czujnikiem indukcyjnym. Kształt koła nadajnika impulsów jest znany z układów wtrysku benzyn Koło to jest osadzone na kole zamachowym i ma 60 minus 2 zęby, tzn. odległość pomiędzy zębami wynosi 6° OWK. Przed ZZ pojawia się wybranie z dwoma brakującymi zębami. Odpowiedni jest też sygnał, który może być zarejestrowany na oscyloskopie. Odstęp między sygnałem dodatnim a ujemnym odpowiada długości zęba. Jeśli brak jest sygnału, silnik nie da się uruchomić. Wtedy należy sprawdzić rezystancję czujnika ZZ. Wartość nominalna dla Mercedesa C200CDI wynosi 800 H. Sygnał czujnika mierzy się na styku 13 gniazda diagnostycznego względem masy. Jeśli sygnał jest za słaby, należy sprawdzić położenie za montowania czujnika. Zbyt duża odległość pomiędzy czujnikiem i kołem impulsów prowadzi do kłopotów z uruchomieniem silnika. Odległość ta powinna wynosić od 1,0 do 1,5 mm.
Do rozpoznania cylindrów sterownik potrzebuje sygnału czujnika wałka rozrządu. Nadajnik ten jest czujnikiem Halla i jest umieszczony na wałku rozrządu zaworów wylotowych w pobliżu 4. cylindra. Czujnik Halla jest zasilany na obu zewnętrznych stykach napięciem 5,0 V. Na styku środkowym przy użyciu oscyloskopu można względem masy zapisać sygnał prostokątny, który pojawia się co dwa obroty. Sygnał o V „low” służy do rozpoznania punktu ZZ dla cylindra 1. Sygnały z czujników położenia wału korbowego i wałka rozrządu służą do synchronizacji punktu wtrysku. Dlatego w przypadku braku sygnału, silnik nie da-
je się uruchomić (brak synchronizacji). Jeśli czujnik Halla ulegnie uszkodzeniu podczas jazdy, silnik będzie pracował nadal do chwili najbliższego zatrzymania. Odstęp między czujnikiem położenia wałka rozrządu a segmentem na kole wałka nie podlega regulacji!