DOŁADOWANIE silnika 1300 Turbo – Fiat Uno

DOŁADOWANIE silnika 1300 Turbo – Fiat Uno Samochody Fiat Uno turbo i.e. zostały wyposażone w turbosprężarki, których zadaniem jest zwiększenie mocy silnika (rys. 3.47). 1    – filtr powietrza 2    —zawór obejściowy 3    – turbosprężarka 4    – zawór nadciśnieniowy powietrza 5    przewód obejściowy 6    chłodnica powietrza 7    – przesłona powietrza dodatkowego 8    – przepływomierz powietrza 9   … Czytaj dalej „DOŁADOWANIE silnika 1300 Turbo – Fiat Uno”

Fiat Uno silnik-1DOŁADOWANIE silnika 1300 Turbo – Fiat Uno

Samochody Fiat Uno turbo i.e. zostały wyposażone w turbosprężarki, których zadaniem jest zwiększenie mocy silnika (rys. 3.47).

1    – filtr powietrza
2    —zawór obejściowy
3    – turbosprężarka
4    – zawór nadciśnieniowy powietrza
5    przewód obejściowy
6    chłodnica powietrza
7    – przesłona powietrza dodatkowego
8    – przepływomierz powietrza
9    – przepustnicą
10    – regulator ciśnieniowy paliwa
11    – chłodnica oleju
12    czujnik położenia przepustnicy
13    czujnik temperatury oleju A – obieg powietrza sprężonego B – obieg powietrza zasysanego
Do sprężenia zasysanego powietrza oraz zwiększenia przepływu gazów służy energia spalin. Do prędkości sprężarki 60 000 obr/min silnik pracuje jako wolnossący. Powyżej tej prędkości sprężarka zaczyna wytwarzać nadciśnienie maksymalne 0,7 bara (0,07 MPa). Nadciśnienie to jest ograniczane zaworem regulacyjnym („Waste-Gate”), umieszczonym przy sprężarce. Zawór kieruje nadmiar gazów obok turbiny spalinowej do rury wydechowej. Szczytowe nadciśnienia w przewodzie dolotowym są redukowane przez zawór obejściowy. Podczas sprężania zasysanego powietrza wzrasta jego temperatura. Wzrost ten powodowałby zmniejszenie stopnia napełnienia cylindrów. Dlatego też powietrze doładowujące jest kierowane do chłodnicy umieszczonej z przodu samochodu. Z chłodnicy powietrze przepływa do króćca z przepustnicą i dalej do kolektora ssącego.