DOŁADOWANIE silnika 1300 Turbo – Fiat Uno
Samochody Fiat Uno turbo i.e. zostały wyposażone w turbosprężarki, których zadaniem jest zwiększenie mocy silnika (rys. 3.47).
1 – filtr powietrza
2 —zawór obejściowy
3 – turbosprężarka
4 – zawór nadciśnieniowy powietrza
5 przewód obejściowy
6 chłodnica powietrza
7 – przesłona powietrza dodatkowego
8 – przepływomierz powietrza
9 – przepustnicą
10 – regulator ciśnieniowy paliwa
11 – chłodnica oleju
12 czujnik położenia przepustnicy
13 czujnik temperatury oleju A – obieg powietrza sprężonego B – obieg powietrza zasysanego
Do sprężenia zasysanego powietrza oraz zwiększenia przepływu gazów służy energia spalin. Do prędkości sprężarki 60 000 obr/min silnik pracuje jako wolnossący. Powyżej tej prędkości sprężarka zaczyna wytwarzać nadciśnienie maksymalne 0,7 bara (0,07 MPa). Nadciśnienie to jest ograniczane zaworem regulacyjnym („Waste-Gate”), umieszczonym przy sprężarce. Zawór kieruje nadmiar gazów obok turbiny spalinowej do rury wydechowej. Szczytowe nadciśnienia w przewodzie dolotowym są redukowane przez zawór obejściowy. Podczas sprężania zasysanego powietrza wzrasta jego temperatura. Wzrost ten powodowałby zmniejszenie stopnia napełnienia cylindrów. Dlatego też powietrze doładowujące jest kierowane do chłodnicy umieszczonej z przodu samochodu. Z chłodnicy powietrze przepływa do króćca z przepustnicą i dalej do kolektora ssącego.