Działanie obwodu niskiego ciśnienia w układzie wtryskowym CDI 2
Podczas uruchamiania silnika lub jego pracy paliwo jest zasysane ze zbiornika pompą zębatą napędzaną przez wałek rozrządu silnika i tłoczone przez układ podgrzewania i filtr do pompy wysokiego ciśnienia. W chwili rozruchu ciśnienie paliwa podawane przez pompę wynosi 0,4-1,5 bar, a na biegu jałowym ok. 2,0-2,5 bar. W czasie pracy silnika ciśnienie to jest ograniczane wbudowanym w pompę zaworem do 3,5±0,5 bar. Część tłoczonego paliwa jest wykorzystywana do smarowania pompy wysokiego ciśnienia. Część paliwa użyta do smarowania oraz nadmiar paliwa z zaworu regulacyjnego ciśnienia i z wtryskiwaczy są odprowadzane przewodem zbiorczym do chłodnicy paliwa i spływają z powrotem do zbiornika. Nadmiar paliwa spływającego do zbiornika napędza strumieniową dyszę zasysającą w lewej komorze zbiornika paliwa. Niekiedy występuje chłodnica paliwa. Na przelewie jest utrzymywane ciśnienie 1,3-1,9 bar, aby nie stukały wtryskiwacze.
Między pompą zasilającą a pompą wysokiego ciśnienia znajduje się elektryczny zawór odcinający. Zadaniem zaworu jest przerywanie dopływu paliwa do pompy wysokiego ciśnienia w chwili zatrzymywania silnika. Zapewnia to natychmiastowe wyłączenie silnika. Zawór ten nie występuje w układach CDI 3.
Uwaga! W silnikach OM628, oprócz zębatej pompy zasilającej, jest stosowana dodatkowo elektryczna pompa paliwa w zbiorniku paliwa.
Układ podgrzewania paliwa ma nie dopuścić do wytrącenia się parafiny w oleju napędowym zimą. Dzięki temu możliwa jest niezakłócona praca silnika nawet przy -25°C temperatury zewnętrznej. Stosuje się tutaj trzy systemy podgrzewania:
– za pomocą wymiennika ciepła umieszczonego w zbiorniku z płynem chłodzącym silnik,
– mieszanie w filtrze paliwa z paliwem powracającym do zbiornika paliwa lub w specjalnym, zewnętrznym zaworze podgrzewania wstępnego
– podgrzewanie paliwa w zbiorniku przez sterowany powrót paliwa (w układach CDI 3 zawór regulacyjny dawkowania nie jest włączany przez 30 s po uruchomieniu silnika)
Ze względu na to, że większa część paliwa będącego pod wysokim ciśnieniem jest odprowadzana do przelewu, paliwo może tam osiągnąć temperaturę do 140°C. Z tego powodu modele wyposażone w zbiornik paliwa z tworzywa sztucznego muszą mieć chłodnicę paliwa, która oddaje swoje ciepło do cieczy chłodzącej. Temperatura cieczy chłodzącej jest obniżana w dodatkowej chłodnicy niskich temperatur przed wejściem do chłodnicy paliwa.