Działanie obwodu wysokiego ciśnienia CDI 2

Działanie obwodu wysokiego ciśnienia CDI 2

Paliwo przygotowane w obwodzie niskiego ciśnienia zostaje sprężone w pompie wysokiego ciśnienia i zgromadzone w zasobniku paliwa. Pompa wysokiego ciśnienia jest promieniowa trójtłoczkowa nie regulowana. Paliwo jest przetłaczane przewodami paliwa wysokiego ciśnienia do poszczególnych wtryskiwaczy. Regulacja ciśnienia paliwa w zasobniku odbywa się przez zmienianie wielkości przekroju odpływu w zaworze regulacji ciśnienia.

Czujnik ciśnienia w zasobniku mierzy aktualne ciśnienie w zasobniku paliwa i dostarcza odpowiedni sygnał napięcia do sterownika silnika. W ten sposób sterownik załącza zawór regulacyjny ciśnienia odpowiednio do wymaganego ciśnienia. Ciśnienie w zasobniku jest regulowane w zakresie między 250 i 1350 bar w zależności od punktu pracy silnika (życzenia kierowcy). Przy dużym obciążeniu silnika z zasobnika jest pobierana większa ilość paliwa do wtryśnięcia w cylindry. Aby wytworzyć wysokie ciśnienie w zasobniku, zawór regulacyjny ciśnienia zostaje włączony i tym samym prawie zamyka się. Z uwagi na to, że w trakcie hamowania silnikiem nie odbywa się wtrysk paliwa do cylindrów, a pompa wysokiego ciśnienia jest w dalszym ciągu napędzana, zawór regulacyjny ciśnienia zostaje otwarty, obniżając ciśnienie w zasobniku.

Na biegu jałowym przewidziano korekcję, która umożliwia zredukowanie nierównomierności pracy silnika bez obciążenia. Sterownik sprawdza za pośrednictwem czujnika położenia ZZ wału korbowego, czy wszystkie cylindry wykazują taką samą nierównomierność obrotów w cyklu roboczym. Rozpoznaje, jaki udział w obrotach silnika ma każdy cylinder. Jeżeli jakiś cylinder wykazuje zbyt niski udział, to sterownik próbuje to zrównoważyć wydłużając przy następnym cyklu czas otwarcia wtryskiwacza. W ten sposób cylinder otrzymuje zwiększoną dawkę paliwa i podnosi się prędkość obrotowa. Jeśli wtryśnięto zbyt dużo paliwa, to przy następnym wtrysku dawka zostaje zredukowana. Korekcja biegu jałowego jest aktywna do prędkości obrotowej silnika ok. 1200 obr/min.

W niektórych silnikach (np. 611.980) pompa wysokiego ciśnienia ma odłączanie sekcji, jakie jest stosowane przez firmy Fiat i Peugeot. Elementem odłączającym jest zawór elektromagnetyczny (Y73). Zawór ten odcina tłoczenie paliwa przez jedną sekcję pompy podczas pracy silnika z obciążeniem częściowym. Umożliwia to zmniejszenie zużycia paliwa i optymalnie wpływa na temperaturę paliwa. Pompy wysokiego ciśnienia z odłączaniem sekcji tłoczących można rozpoznać po zaworze elektromagnetycznym (z przewodami elektrycznymi) na sekcji tłoczącej pompy.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Silnik i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.