Działanie obwodu wysokiego ciśnienia CDI 3
Paliwo przygotowane w obwodzie niskiego ciśnienia przepływa przez zawór regulacyjny dawkowania do pompy wysokiego ciśnienia. Tam paliwo zostaje sprężone i przetłoczone do zasobnika paliwa, a dalej przewodami paliwa wysokiego ciśnienia do poszczególnych wtryskiwaczy.
Pompa wysokiego ciśnienia w układzie wtryskowym CDI 3 jest regulowana dawką i ma czujnik temperatury paliwa. Wysokie ciśnienie jest wytwarzane przez pompę promieniową z trzema tłoczkami rozstawionymi pod kątem 120°. Prędkość obrotowa napędzanej pompy wynosi ok. 1,3-krotnośc prędkości obrotowej wałka rozrządu.
Paliwo tłoczone pod niskim ciśnieniem przez pompę elektryczną dochodzi króćcem dolotowym (19/22) do kołnierza pompy (19/20) i jest dalej kierowane do zaworu regulacyjnego dawkowania (Y94) oraz do zaworu regulacyjnego ciśnienia paliwa (19/23).
Zawór regulacyjny dawkowania steruje objętością paliwa dostarczanego kanałem pierścieniowym (19/21) do trzech sekcji tłoczących pompy (kanał 19/6). W celu zapewnienia smarowania tłoków pompy przy zamkniętym zaworze regulacyjnym dawkowania, kiedy silnik jest w fazie hamowania (lub wybiegu), następuje doprowadzenie niewielkiej ilości paliwa z obwodu zasilania poprzez dławik dawkowania zerowego (a) bezpośrednio do kanału pierścieniowego (19/21). Zawór regulacyjny ciśnienia paliwa ogranicza do ok. 5 bar ciśnienie paliwa, które dochodzi do zaworu regulacyjnego dawkowania. W sytuacji, gdy wartość ta zostanie przekroczona, zawór regulacyjny ciśnienia otwiera się i kieruje nadmiar paliwa do króćca wylotowego (19/16), którym paliwo powraca do zbiornika.
Ponadto zawór regulacyjny ciśnienia kieruje część paliwa do smarowania wałka mimośrodowego (otwór c). Poprzez ten zawór następuje również usunięcie z paliwa ewentualnego powietrza, które jest odprowadzane króćcem wylotowym z pompy (otwór b).
Pompa wysokiego ciśnienia nie ma odłączania sekcji. Korekcja biegu jałowego odbywa się tak jak w układzie CDI 2
Oprócz regulacji dawki ma miejsce regulacja ciśnienia, która jest wykorzystywana do ogrzania paliwa, ponieważ brak jest urządzenia podgrzewającego paliwo. Kiedy temperatura paliwa wynosi <20°C, zawór regulacyjny dawkowania jest w pełni otwarty, tzn. pompa wysokiego ciśnienia realizuje pełny wydatek tłoczenia. Sprężone do wysokiego ciśnienia paliwo powoduje otwarcie zaworu regulacyjnego ciśnienia. W ten sposób część nagrzanego paliwa odpływa z zasobnika z powrotem do zbiornika paliwa, gdzie miesza się z zimnym paliwem.
Działanie regulacyjne w systemie przebiega analogicznie, jak w układzie CR2. Po ok. 30 s od uruchomienia silnika następuje działanie regulacyjne zaworu regulacyjnego ciśnienia, niezależne od temperatury paliwa. W celu szybkiej redukcji ciśnienia (podczas hamowania silnikiem), zawór regulacyjny dawkowania zostaje zamknięty (faza regulacji dawki) i ciśnienie w zasobniku jest zmniejszane przez krótkotrwałe otwarcie zaworu regulacji ciśnienia.
Uwaga! Uszkodzony zawór regulacji ciśnienia można wymienić tylko jeden raz. Potem już wymienia się cały zasobnik.