Silniki w samochodach Fiat Uno są umieszczone poprzecznie z przodu i napędzają koła przednie. Silnik 900 (o pojemności 900 cm3) jest starszej konstrukcji, z wałkiem rozrządu w kadłubie i wałem korbowym podpartym na trzech łożyskach. Natomiast silniki 1100 i 1300 mają wałek rozrządu w głowicy, krótki skok tłoka i pięć łożysk wału korbowego.
Silnik 900 ma budowę bardzo zwartą i odznacza się niezawodnością oraz łatwością obsługi. Natomiast konfiguracja trzech podpór wału w tym małym silniku z krótkim wałem korbowym jest wadą. którą można pominąć. Silnik nowego typu (o pojemności 1100 lub 1300 cm3), który różni się od mniejszego poprzednika rodzajem napędu wałka rozrządu umieszczonego w głowicy, stosunkiem średnicy do skoku tłoka i dwoma dodatkowymi podporami wału korbowego. Silniki te, w odróżnieniu od silnika 900. nie pochodzą bezpośrednio z samochodu Fiat 127, natomiast są spokrewnione z silnikami 1100/1300/1500 samochodu Ritmo. Tam, gdzie opisy czynności dotyczą wszystkich trzech silników, ilustracje będą dotyczyć silnika 900, jeżeli w podpisie nie wskazano inaczej.
DEMONTAŻ SILNIKA
Pojazd powinien być tak wprowadzony na kanał, aby istniała możliwość wyjęcia silnika od dołu. W celu wymontowania silnika należy przeprowadzić następujące czynności
■ Wyjąć koło zapasowe.
■ Odłączyć przewód masowy akumulatora i przewód łączący silnik z nadwoziem.
■ Zdjąć filtr powietrza z wkładem.
■ Spuścić płyn z układu chłodzenia.
■ Odłączyć wszystkie przewody układu chłodzenia i układu zasilania.
■ Odłączyć przewód elektryczny alternatora.
■ Odłączyć przewody elektryczne łączące wentylator chłodnicy.
■ Odłączyć przewód elektryczny od wyłącznika cieplnego oraz przewody gumowe na górze i u dołu chłodnicy. Chłodnicę odkręcić z przodu i wyjąć do góry z komory silnikowej, razem z wentylatorem (uważać, aby nie uszkodzić rurek chłodnicy).
■ Odłączyć przewody zasilające rozrusznik.
■ Ściągnąć z cewki zapłonowej przewody wysokiego i niskiego napięcia.
■ Rozłączyć cięgna przy gaźniku, odłączyć przewód paliwowy dochodzący ze zbiornika do pompy paliwa i ściągnąć przewód elektryczny zasilający lampkę kontrolną ciśnienia oleju.
■ Odłączyć rurę wydechową od korektora, wykręcić z obudowy skrzyni biegów linkę napędu prędkościomierza, ściągnąć przewód z wyłącznika świateł cofania oraz z czujnika temperatury płynu chłodzącego.
■ Zdjąć koła przednie.
■ Odkręcić nakrętki piast kół.
■ Od spodu samochodu odłączyć zawieszenie rury wydechowej oraz drążki sterujące skrzynią biegów.
■ Zdemontować od dołu boczne osłony blaszane komory silnikowej.
■ Odłączyć piasty kół od przegubów homokinetycznych .
■ Podwiesić półosie do podwozia, aby nie wypadły z gniazd w mechanizmie różnicowym.
■ Za pomocą dźwignika unieść nieco silnik.
■ Zdemontować zawieszenie zespołu napędowego i usunąć od spodu silnika poprzeczkę zawieszenia.
■ Ostrożnie opuścić zespół napędowy i wyjąć od spodu samochodu. Należy przy tym się upewnić, że żaden przewód ni© łączy już silnika z nadwoziem.
■ Usunąć blaszaną osłonę koła zamachowego.
■ Wymontować rozrusznik.
■ Odłączyć od silnika skrzynię biegów. Uważać przy tym. aby nie zgiąć wałka sprzęgłowego.
Wmontowanie zespołu napędowego odbywa się w kolejności odwrotnej. Nowe nakrętki półosi dokręcić momentem 265 N • m i zabezpieczyć. Napełnić układ chłodzenia i sprawdzić stan oleju. Wyregulować skok jałowy pedału sprzęgła, odpowiednio obracając nakrętkę regulacyjną na lince sprzęgła.