Fiat Uno – DEMONTAŻ SILNIKA

Silniki w samochodach Fiat Uno są umieszczone poprzecznie z przodu i napędzają koła przednie. Silnik 900 (o pojemności 900 cm3) jest starszej konstrukcji, z wałkiem rozrządu w kadłubie i wałem korbowym podpartym na trzech łożyskach. Natomiast silniki 1100 i 1300 mają wałek rozrządu w głowicy, krótki skok tłoka i pięć łożysk wału korbowego. Silnik 900 … Czytaj dalej „Fiat Uno – DEMONTAŻ SILNIKA”

Silniki w samochodach Fiat Uno są umieszczone poprzecznie z przodu i napędzają koła przednie. Silnik 900 (o pojemności 900 cm3) jest starszej konstrukcji, z wałkiem rozrządu w kadłubie i wałem korbowym podpartym na trzech łożyskach. Natomiast silniki 1100 i 1300 mają wałek rozrządu w głowicy, krótki skok tłoka i pięć łożysk wału korbowego.

Silnik 900 ma budowę bardzo zwartą i odznacza się niezawodnością oraz łatwością obsługi. Natomiast konfiguracja trzech podpór wału w tym małym silniku z krótkim wałem korbowym jest wadą. którą można pominąć. Silnik nowego typu (o pojemności 1100 lub 1300 cm3), który różni się od mniejszego poprzednika rodzajem napędu wałka rozrządu umieszczonego w głowicy, stosunkiem średnicy do skoku tłoka i dwoma dodatkowymi podporami wału korbowego. Silniki te, w odróżnieniu od silnika 900. nie pochodzą bezpośrednio z samochodu Fiat 127, natomiast są spokrewnione z silnikami 1100/1300/1500 samochodu Ritmo. Tam, gdzie opisy czynności dotyczą wszystkich trzech silników, ilustracje będą dotyczyć silnika 900, jeżeli w podpisie nie wskazano inaczej.

DEMONTAŻ SILNIKA

Pojazd powinien być tak wprowadzony na kanał, aby istniała możliwość wyjęcia silnika od dołu. W celu wymontowania silnika należy przeprowadzić następujące czynności

■    Wyjąć koło zapasowe.

■    Odłączyć przewód masowy akumulatora i przewód łączący silnik z nadwoziem.

■    Zdjąć filtr powietrza z wkładem.

■    Spuścić płyn z układu chłodzenia.

■    Odłączyć wszystkie przewody układu chłodzenia i układu zasilania.

■    Odłączyć przewód elektryczny alternatora.

■    Odłączyć przewody elektryczne łączące wentylator chłodnicy.

■    Odłączyć przewód elektryczny od wyłącznika cieplnego oraz przewody gumowe na górze i u dołu chłodnicy. Chłodnicę odkręcić z przodu i wyjąć do góry z komory silnikowej, razem z wentylatorem (uważać, aby nie uszkodzić rurek chłodnicy).

■    Odłączyć przewody zasilające rozrusznik.

■    Ściągnąć z cewki zapłonowej przewody wysokiego i niskiego napięcia.

■    Rozłączyć cięgna przy gaźniku, odłączyć przewód paliwowy dochodzący ze zbiornika do pompy paliwa i ściągnąć przewód elektryczny zasilający lampkę kontrolną ciśnienia oleju.

■    Odłączyć rurę wydechową od korektora, wykręcić z obudowy skrzyni biegów linkę napędu prędkościomierza, ściągnąć przewód z wyłącznika świateł cofania oraz z czujnika temperatury płynu chłodzącego.

■    Zdjąć koła przednie.

■    Odkręcić nakrętki piast kół.

■    Od spodu samochodu odłączyć zawieszenie rury wydechowej oraz drążki sterujące skrzynią biegów.

■    Zdemontować od dołu boczne osłony blaszane komory silnikowej.

■    Odłączyć piasty kół od przegubów homokinetycznych .

■    Podwiesić półosie do podwozia, aby nie wypadły z gniazd w mechanizmie różnicowym.

■    Za pomocą dźwignika unieść nieco silnik.

■    Zdemontować zawieszenie zespołu napędowego i usunąć od spodu silnika poprzeczkę zawieszenia.

■    Ostrożnie opuścić zespół napędowy i wyjąć od spodu samochodu. Należy przy tym się upewnić, że żaden przewód ni© łączy już silnika z nadwoziem.

■    Usunąć blaszaną osłonę koła zamachowego.

■    Wymontować rozrusznik.

■    Odłączyć od silnika skrzynię biegów. Uważać przy tym. aby nie zgiąć wałka sprzęgłowego.

Wmontowanie zespołu napędowego odbywa się w kolejności odwrotnej. Nowe nakrętki półosi dokręcić momentem 265 N • m i zabezpieczyć. Napełnić układ chłodzenia i sprawdzić stan oleju. Wyregulować skok jałowy pedału sprzęgła, odpowiednio obracając nakrętkę regulacyjną na lince sprzęgła.