Guma – węże,tuleje,zderzaki

  Guma – węże,tuleje,zderzaki Węże gumowe mają w samochodzie różnorodne zastosowanie i w zależności od tego różną budowę. Przeważnie są to węże z przekładkami wzmacniającymi z tkaniny. Warstwa gumowa wewnętrzna musi zapewniać szczelność, odporność na działanie odpowiedniej cieczy i temperaturę oraz na starzenie się. Węże do hamulców hydraulicznych składają się z wewnętrznej warstwy gumowej odpornej … Czytaj dalej „Guma – węże,tuleje,zderzaki”

 

Guma – węże,tuleje,zderzaki

Węże gumowe mają w samochodzie różnorodne zastosowanie i w zależności od tego różną budowę. Przeważnie są to węże z przekładkami wzmacniającymi z tkaniny. Warstwa gumowa wewnętrzna musi zapewniać szczelność, odporność na działanie odpowiedniej cieczy i temperaturę oraz na starzenie się. Węże do hamulców hydraulicznych składają się z wewnętrznej warstwy gumowej odpornej na działanie płynu hamulcowego, dwóch do czterech przekładek wzmacniających i zewnętrznej powłoki gumowej. Metalowe końcówki mocowane są przez obciskanie lub zawalcowanie. Węże do hamulców pneumatycznych wykonane są podobnie jak do hamulców hydraulicznych. Wewnętrzna warstwa gumowa wykonana jest z gumy olejoodpornej, z uwagi na możliwość przedostania się wraz z powietrzem oleju. Węże do oleju i paliwa wykonane są i gumy odpornej na działanie tych cieczy. Węże do oleju wzmocnione są przekładkami z tkaniny oraz oplotem z nici lub drutu. Do paliwa używa się obecnie prawie wyłącznie węży z tworzyw sztucznych. Węże do cieczy chłodzącej wykonywane są przeważnie z przekładkami z tkaniny. Produkowane są z gumy odpornej na temperaturę do 120°C oraz na działanie cieczy niezamarzających. Węże do urządzeń ogrzewczych i klimatyzacyjnych składają się z drutu skręconego według linii śrubowej o dużym skoku i zewnętrznej warstwy jednostronnie podgumowanej tkaniny bawełnianej. Węże te powinny być giętkie, lekkie i szczelne. Tuleje gumowe i gumowo-metalowe – silentbloc, znajdują zastosowanie przy zawieszeniu resorów i przegubów wahaczy. Tuleje gumowe mają przeważnie kołnierze i wykonane są z twardej gumy. Tuleje gumowo-metalowe składają się z dwóch tulei metalowych, pomiędzy którymi znajduje się warstwa gumy w sposób trwały połączona z obu tulejami. Sprzęgła gumowo-tkaninowe mają kształt pierścieni wykonanych z gumy z przekładkami z tkaniny bawełnianej, a niekiedy, nawet zbrojone linkami stalowymi. Stosowane są jako przeguby wałów napędowych, półosi, kolumny kierownicy oraz do sprzęgania wałków agregatów pomocniczych. Zderzaki gumowe stosuje się coraz częściej w celu złagodzenia uderzeń, przeważnie jako nakładki na zderzak przedni i tylny oraz przy zawieszeniu. Pasy gumowe siedzeń stosuje się zamiast sprężyn. Pasy te rozpinane są na obramowaniu siedzenia i oparcia, i na nich umieszcza się poduszki z gumy porowatej. Guma na pasy musi mieć dużą wytrzymałość i być odporna na starzenie się. Wkłady i siedzeń wykonane są z gumy porowatej gąbczastej. Produkowane są w kraju w trzech odmianach: miękkie, średnie i twarde. Dywaniki podłogowe samochodów osobowych wykonane są z gumy, a autobusów z gumy z przekładką tkaniny. Wycieraczki szyb produkowane są z gumy odpornej na ścieranie i na starzenie. Produkowane są wycieraczki o jednej krawędzi zgarniającej i wielu krawędziach zgarniających, stosowane przeważnie do szyb panoramicznych.