Jakość paliwa

Jakość paliwa i oleju wywiera duży wpływ na proces zużywania się części. Paliwo, mając małą zdolność parowania, skrapla się na ściankach cylindra, powodując zmywanie oleju, co pogarsza warunki smarowania i przyspiesza jego zużycie. Paliwo skrapla się przede wszystkim podczas rozruchu zimnego silnika, kiedy ścianki cylindra są jeszcze zimne i włączone jest urządzenie rozruchowe wzbogacające mieszankę … Czytaj dalej „Jakość paliwa”

Jakość paliwa i oleju wywiera duży wpływ na proces zużywania się części. Paliwo, mając małą zdolność parowania, skrapla się na ściankach cylindra, powodując zmywanie oleju, co pogarsza warunki smarowania i przyspiesza jego zużycie. Paliwo skrapla się przede wszystkim podczas rozruchu zimnego silnika, kiedy ścianki cylindra są jeszcze zimne i włączone jest urządzenie rozruchowe wzbogacające mieszankę paliwową-powietrzną. Niektóre paliwa mają skłonność do wytwarzania osadów. W czasie pracy silnika osady pochodzące z paliwa jako nielotne osadzają się w przewodach paliwowych, gaźniku i przewodach ssących, zakłócając prawidłową pracę układu zasilania. Część osadów przedostaje się dalej z paliwem, osadzając się na trzonkach i grzybkach zaworów oraz głowicy i tłoku, tworząc wraz ze skoksowanym olejem twardy i kruchy nagar, który może spowodować szybsze zużycie prowadnic zaworów, a nawet zawieszenie zaworów. Osadzony nagar zmniejsza wymianę ciepła, wpływając ujemnie na odparowywanie paliwa oraz wpływa na obniżenie mocy silnika. Nagar osadzający się w komorze spalania powstaje nie tylko z osadów znajdujących się w paliwie, ale również jest produktem spalania i skoksowania oleju. Zawartość siarki w paliwie wpływa bardzo ujemnie, gdyż powoduje korozję ścianek cylindra. Stosowanie do silników o wysokim stopniu sprężania paliwa o zbyt małej liczbie oktanowej powoduje spalania detonacyjne, które przyczynia się do szybszego zużycia części układu korbowego.