Objawy
„Miękkie” szarpania silnika podczas jazdy ze stałą prędkością, gęsty, czarny dym podczas przyspieszania, pojazd nie przeszedł badania spalin w SKP
Przyczyna – wadliwy montaż wtryskiwaczy
Po wymontowaniu wtryskiwaczy, np. w celu sprawdzenia ciśnienia sprężania, i ponownym montażu umieszczono pod jednym albo kilkoma wtryskiwaczami więcej niż jedną podkładkę izolującą termicznie. Ustawiony teraz zbyt wysoko wtryskiwacz utrudnia tworzenie w cylindrze optymalnej mieszanki na skutek nieefektywnego mieszania się paliwa z wirującym powietrzem; proces spalania zostaje zakłócony. Spalanie jest niepełne, silnik znacznie dymi podczas ciągłego przyspieszania, pod obciążeniem albo podczas wyższych prędkości obrotowych.
Zdiagnozowanie i usunięcie usterki
Ten błąd montażu nie pozostawia żadnych zapisów w pamięci usterek sterownika. Może na niego wskazywać jedynie zmieniona wartość zadymienia, o ile zarejestruje ją dymomierz. Jeśli błąd ten zdarzył się nie we własnym warsztacie, to w przypadku wystąpienia opisanych usterek powinno się wypytać klienta o towarzyszące okoliczności, np. „Od kiedy występują usterki?”, „Jakie naprawy były poprzednio wykonywane?” itd.
Po wymontowaniu wszystkich wtryskiwaczy wyjmuje się niepotrzebne podkładki. Podczas ponownego montażu wtryskiwaczy należy stosować nowe podkładki izolujące termicznie, przestrzegając instrukcji montażu producenta. Powszechnie obowiązuje zasada, że podkładki izolujące termicznie używa się tylko jeden raz!