Prawdziwym wyzwaniem dla każdego akumulatora samochodowego jest rozruch zimnego silnika na mrozie. Przyczyny tego zjawiska są dwie – spadek dostępnej mocy rozruchowej baterii wraz ze spadkiem temperatury oraz wzrost zapotrzebowania na nią podczas rozruchu zimnej jednostki napędowej ze względu na wzrost oporów. Przy temperaturze -18°C silnik do skutecznego rozruchu potrzebuje aż 135% mocy rozruchu z temperatury 0°C.
W akumulatorach sprzed 20 lat przy temperaturze -18°C rozporządzalna moc rozruchu akumulatora stanowiła 40% mocy, którą posiadał przy rozruchu w temperaturze 20°C. Moc rozruchu przy -18°C nowoczesnej baterii wykonanej według współczesnych technologii wzrosła do przeszło 50% mocy dostępnej przy 20°C, mimo to ciągle właśnie zimą ujawniają się wszelkie niesprawności baterii. Dlatego gdy akumulator w samochodzie jest wiekowy, dobre rozwiązanie to wymiana na nowy na początku sezonu zimowego.
Letnie upały i znaczne nagrzewanie komory silnika to również warunki znacząco wpływające na trwałość akumulatora. W ostatnich 25 latach średnia temperatura pod maską samochodu wzrosła z 50 do 100°C. Wysokie temperatury przyspieszają korozję dodatnich płyt, powodując skrócenie okresu eksploatacji baterii. Między innymi właśnie dlatego w nowoczesnych samochodach akumulatory są fabrycznie szczelnie obudowane i osłonięte materiałem izolacyjnym. Baterie bezobsługowe wykonane w technologii wykorzystującej przy ich produkcji drobnokrystaliczne stopy srebra nawet w ekstremalnych temperaturach zachowują czas działania o 20% dłuższy od tych tradycyjnych.
Moc rozruchu akumulatora
Prawdziwym wyzwaniem dla każdego akumulatora samochodowego jest rozruch zimnego silnika na mrozie. Przyczyny tego zjawiska są dwie – spadek dostępnej mocy rozruchowej baterii wraz ze spadkiem temperatury oraz wzrost zapotrzebowania na nią podczas rozruchu zimnej jednostki napędowej ze względu na wzrost oporów. Przy temperaturze -18°C silnik do skutecznego rozruchu potrzebuje aż 135% mocy rozruchu z … Czytaj dalej „Moc rozruchu akumulatora”