Obróbka gniazd zaworów i docieranie zaworów
■ Po wymianie prowadnicy należy dokładnie współosiowo obrobić gniazdo zaworu (rys. 4.19).
FREZOWANIE GNIAZD ZAWORU
1 frezowanie frezem stożkowym o kącie pochylenia 44°30″
2 – korygowanie przylgni frezem o kącie 20°
3 – ustalanie szerokości przylgni frezem o kącie 75°
L – wymagana szerokość przyIgni pochylona pod kątem 45°
■ Pochylenie przylgni wynosi 45° a jej szerokość 2,0 mm (dla zaworu ssącego i wydechowego).
■ Kąty korekcji górnej i dolnej wynoszą 20º i 75º
■ Używając frezów korekcyjnych tak ustawić przylgnię zaworu, aby jej powierzchnia zaczynała się 0,5 mm od zewnętrznej krawędzi grzybka zaworu. Można to skorygować, lekko docierając zawór.
■ Powlec przylgnię zaworu drobnoziarnistą pastą do szlifowania i docierać zawór w głowicy za pomocą przyssawki. Zawór należy obracać na przemian w jedną i drugą stronę, co chwila go unosząc, aby uniknąć tarcia suchego. Powierzchnia nośna przylgni stanie się teraz widoczna w postaci matowoszare-go pierścienia. Z zewnątrz powinien powstać gładki pierścień z połyskiem, o szerokości 0,5 mm. Przefrezowując z góry i z dołu powierzchnię przylgni można skorygować jej położenie.
■ Należy zrezygnować z nadmiernego docierania zaworu. Dokładnie osiowe ustawienie przylgni można osiągnąć, stosując odpowiedni przyrząd do obróbki gniazd zaworowych i wykonując starannie pracę.
■ Jeśli gniazdo zaworu ma być wymienione, to najlepiej wykonanie tej pracy zlecić warsztatowi specjalistycznemu.
Pomiar wysokości trzonka zaworu
■ Do głowicy zamontować przyrząd specjalny 1896231001. Włożyć w prowadnice zawory i specjalnym sprawdzianem 1896231003 skontrolować położenie końców trzonków zaworów.
■ Koniec trzonka można szlifować, zbierając najwyżej 0,5 mm materiału. Jeśli to nie wystarczy, trzeba będzie wymienić gniazdo zaworu.
Sprawdzanie sprężyn zaworu
■ Dysponując przyrządem do sprawdzania sprężyn zaworów, można zbadać charakterystyki wszystkich sprężyn.
■ Wymagana sprężystość sprężyn.
Obciążenie Długość
Sprężyna zewnętrzna 38 kG 36,0 mm
59 kG 26,5 mm
Sprężyna wewnętrzna 14,5 kG 31,0 mm
27,0 kG 21,5 mm
■ Jeśli jedna ze sprężyn ma nieprawidłową charakterystykę, to trzeba wymienić wszystkie sprężyny.
■ W przypadku braku dostępu do specjalnego przyrządu można skorzystać z metody zastępczej:
zaopatrzyć się w dwie nowa sprężyny (zewnętrzną i wewnętrzną),
– nową sprężynę umocować szeregowo ze starą w imadle,
– ścisnąć imadło, aż nowa sprężyna przyjmie długość pomiarową: porównać długości obu sprężyn, które nie powinny różnić się więcej niż o 0,5 mm,
– porównywać zawsze obie długości pomiarowe,
– jeśli jedna ze sprężyn nie mieści się w podanej tolerancji długości, to należy wymienić cały komplet sprężyn.
Sprawdzanie położenia komory wstępnej
■ Komora wstępna powinna być cofnięta o 0.1 …0.5 mm w stosunku do powierzchni przylegania głowicy. Do kontroli położenia komory wstępnej posłużyć się głębokościomiarzem.
■ Wymiar ten można regulować zmieniając grubość podkładki dystansowej pod kołnierzem komory wstępnej.