Pojazd samochodowy

Pojazd samochodowy jako pojazd mechaniczny. Pojazdem mechanicznym nazywamy taki pojazd, który może się samodzielnie poruszać w wyniku działania siły napędowej wytwarzanej przez silnik na nim umieszczony. Wszelkie pojazdy mechaniczne poruszające się po drogach o utwardzonej nawierzchni lub po bezdrożach, a przeznaczone do przewozu ludzi lub ładunku, nazywane są pojazdami samochodowymi, niezależnie od tego czy poruszają … Czytaj dalej „Pojazd samochodowy”

Pojazd samochodowy jako pojazd mechaniczny. Pojazdem mechanicznym nazywamy taki pojazd, który może się samodzielnie poruszać w wyniku działania siły napędowej wytwarzanej przez silnik na nim umieszczony. Wszelkie pojazdy mechaniczne poruszające się po drogach o utwardzonej nawierzchni lub po bezdrożach, a przeznaczone do przewozu ludzi lub ładunku, nazywane są pojazdami samochodowymi, niezależnie od tego czy poruszają się na gąsienicach, czy też kołach. A więc pojazdem samochodowym jest zarówno klasyczny samochód, jak i motocykl oraz ciągnik gąsienicowy. W wyniku ogromnego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego powstało wiele odmian pojazdów samochodowych, różniących się przeznaczeniem i konstrukcją. Jednak spośród różnorodnych pojazdów można wyodrębnić grupy o wspólnych własnościach. Każda jednak grupa lub kategoria pojazdów odznacza się pewnymi wspólnymi cechami, które wynikają z przeznaczenia pojazdu. Np. samochody osobowe odznaczają się lekkością konstrukcji, estetyką wykonania, znaczną szybkością i komfortem jazdy. Samochody ciężarowe odznaczają się przede wszystkim prostotą budowy, dużą wytrzymałością i niezawodnością działania. Zależnie od rodzaju silnika napędowego rozróżnia się pojazdy samochodowe z silnikami spalinowymi, elektrycznymi i parowymi. Do zalet silnika spalinowego, w porównaniu z innymi znanymi silnikami napędowymi, należy zaliczyć: mały ciężar silnika, stosunkowo małe zużycie paliwa, łatwość magazynowania tego paliwa na pojeździe, duża niezawodność pracy oraz stosunkowo duży przebieg międzynaprawczy. Do wad silnika spalinowego należy zaliczyć konieczność stosowania sprzęgła i skrzyni biegów oraz wytwarzanie przez niego podczas pracy spalin, zawierających składniki szkodliwe dla zdrowia, np. tlenek węgla, związki ołowiu i siarki. Porównując pierwsze pojazdy budowane na przełomie XIX i XX w. z obecnymi można stwierdzić, że zarówno wielkie zmiany nastąpiły w ich wyglądzie zewnętrznym, jak i w konstrukcji zasadniczych zespołów. Czy mogą nastąpić dalsze zmiany w konstrukcji pojazdów samochodowych? — raczej tak.