Pojazd samochodowy jako pojazd mechaniczny. Pojazdem mechanicznym nazywamy taki pojazd, który może się samodzielnie poruszać w wyniku działania siły napędowej wytwarzanej przez silnik na nim umieszczony. Wszelkie pojazdy mechaniczne poruszające się po drogach o utwardzonej nawierzchni lub po bezdrożach, a przeznaczone do przewozu ludzi lub ładunku, nazywane są pojazdami samochodowymi, niezależnie od tego czy poruszają się na gąsienicach, czy też kołach. A więc pojazdem samochodowym jest zarówno klasyczny samochód, jak i motocykl oraz ciągnik gąsienicowy. W wyniku ogromnego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego powstało wiele odmian pojazdów samochodowych, różniących się przeznaczeniem i konstrukcją. Jednak spośród różnorodnych pojazdów można wyodrębnić grupy o wspólnych własnościach. Każda jednak grupa lub kategoria pojazdów odznacza się pewnymi wspólnymi cechami, które wynikają z przeznaczenia pojazdu. Np. samochody osobowe odznaczają się lekkością konstrukcji, estetyką wykonania, znaczną szybkością i komfortem jazdy. Samochody ciężarowe odznaczają się przede wszystkim prostotą budowy, dużą wytrzymałością i niezawodnością działania. Zależnie od rodzaju silnika napędowego rozróżnia się pojazdy samochodowe z silnikami spalinowymi, elektrycznymi i parowymi. Do zalet silnika spalinowego, w porównaniu z innymi znanymi silnikami napędowymi, należy zaliczyć: mały ciężar silnika, stosunkowo małe zużycie paliwa, łatwość magazynowania tego paliwa na pojeździe, duża niezawodność pracy oraz stosunkowo duży przebieg międzynaprawczy. Do wad silnika spalinowego należy zaliczyć konieczność stosowania sprzęgła i skrzyni biegów oraz wytwarzanie przez niego podczas pracy spalin, zawierających składniki szkodliwe dla zdrowia, np. tlenek węgla, związki ołowiu i siarki. Porównując pierwsze pojazdy budowane na przełomie XIX i XX w. z obecnymi można stwierdzić, że zarówno wielkie zmiany nastąpiły w ich wyglądzie zewnętrznym, jak i w konstrukcji zasadniczych zespołów. Czy mogą nastąpić dalsze zmiany w konstrukcji pojazdów samochodowych? — raczej tak.
-
Najnowsze wpisy
- GPS – Ustalenie położenia skradzionego samochodu
- Wspomaganie układu kierowniczego
- Chrońmy swój samochód
- Zabezpieczenia mechaniczne samochodu przed kradzieżą
- Mazda 626
- Mazda 323
- Układ kierowniczy
- Mazda 121
- Nissan Terrano II 2000
- Suzuki Maruti 800
- Volkswagen Polo III facelifting – PODWOZIE I UKŁAD NAPĘDOWY
- Łada Niva
- Łada Samara
- Volkswagen Polo III facelifting – Nadwozie
- Łada 2105/2107
- Toyota Corolla VIII – SILNIK, UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
- Lexus GS 300
- Toyota Corolla VIII – Nadwozie
- Land Rover Discovery
- Land Rover Defender
- Jakość oleju
- Jakość paliwa
- Jakość materiałów
- Płyny amortyzatorów, hamulcowe
- Oleje silnikowe i smary stałe
- Oleje i smary
- Paliwa gazowe
- Oleje napędowe
- Rola auta w gospodarce
- Rodzaje pojazdów
Strony
Najnowsze komentarze
Marzec 2021 P W Ś C P S N « Maj 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 Archiwa
Tagi
- airbag
- Alfa Romeo
- Audi
- blokada
- Cadillac
- Chevrolet
- Citroen
- Civic
- Corolla
- Daewoo
- Defender
- Discovery
- Ford
- Honda
- hybryda
- Kawasaki
- kradzież
- Lancia
- Land Rover
- Leon
- Lexus
- Maruti
- Master
- Matiz
- Mazda
- Mercedes
- motoryzacja
- Mustang
- Nissan
- Niva
- Peugeot
- poduszka powietrzna
- Polo
- Polonez
- radiolokacja
- Renault
- Samara
- Seat
- skoda
- technika
- Toyota
- Trevithick
- układ kierowniczy
- Volkswagen
- Łada
Kategorie