Rozbiórka silnika 1300 D
Przed rozpoczęciem pracy należy zatkać czystymi szmatkami wszystkie otwory silnika, a następnie umyć go dokładnie z zewnątrz.
Rozbiórkę powinno się rozpocząć od oznaczenia położenia wszystkich części ruchomych (bez uszkadzania powierzchni współpracujących lub uszczelniających) . Wymontowane elementy odkładać na bok w taki sposób, aby nie było możliwości ich późniejszej zamiany.
■ Spuścić olej z silnika.
■ Umocować silnik do stojaka za pomocą uchwytu 1861001231 (od strony koła zamachowego) i 1861001032 (od strony napędu rozrządu).
■ Zdemontować następujące elementy:
– izolację dźwiękową pompy wtryskowej,
– pompę paliwa,
– obudowę termostatu,
– przewód odpowietrzenia skrzyni korbowej,
– alternator i pasek klinowy.
– osłonę paska zębatego,
– przewód paliwowy od strony napędu rozrządu,
– kolektor ssący.
– pokrywę zaworów,
– kolektor wydechowy,
– przewód obejściowy układu chłodzenia pod kolektorem wydechowym,
– wskaźnik bagnetowy i jego osłonę,
– pompę płynu chłodzącego,
– koło pasowe wału korbowego (koło zamachowe zablokować przyrządem 1860481000, do odkręcania użyć klucza nasadowego 38 mm),
– filtr oleju (opaską lub przebijając filtr wkrętakiem).
■ Zdemontować rolkę napinającą pasek zębaty i zdjąć pasek.
■ Zablokować przyrządem 1860473000 koła zębate wałka rozrządu i pompy wtryskowej, a następnie ściągnąć je narzędziem specjalnym 184219000.
■ Ściągnąć koło zębate z wału korbowego.
■ Zdemontować rolkę pośrednią.
■ Zdemontować przewody wtryskowe, odkręcając je kluczem 1852138000 od pompy wtryskowej i od wtryskiwaczy, od razu je z obu końców zatykając.
■ Zamknąć króćce podłączeniowe przy pompie wtryskowej.
■ Zdemontować przewody paliwowe przy pompie wtryskowej.
■ Zdemontować wspornik pompy wtryskowej przy skrzyni korbowej.
■ Odkręcić od kadłuba wspornik alternatora.
■ Zdemontować blaszaną osłonę paska zębatego od strony pompy wtryskowej.
■ Zdjąć pompę wtryskową i odłożyć na czyste miejsce.
■ Wykręcić świece żarowe, używając klucza 1852141000.
■ Odkręcić od skrzyni korbowej obudowę kolektora oleju.
■ Odkręcić pokrywę napędu śrubowego pompy oleju.
■ Wyciągnąć koło napędzające pompę oleju.
■ Wykręcić wtryskiwacze, używając klucza 1850177000. Odłożyć je w miejsce wykluczające możliwość ich uszkodzenia.
■ Wykręcić z głowicy czujnik temperatury.
■ Odkręcić śruby głowicy i ostrożnie zdjąć głowicę. Jeśli przykleiła się uszczelka, to głowicę można poluzować lekko uderzając młotkiem z tworzywa sztucznego.
■ Zdjąć blaszaną osłonę przy kołnierzu wałka pośredniego.
■ Zdemontować kołnierz i ostrożnie wyciągnąć wałek pośredni.
■ Wymontować kołnierz uszczelniający na wale korbowym od strony napędu rozrządu.
■ Odkręcić miskę olejową.
■ Obrócić silnik tak, aby wał korbowy znalazł się na górze.
■ Zdemontować sprzęgło i koło zamachowe.
■ Zdjąć przyrząd blokujący koło zamachowe.
■ Zdemontować kołnierz znajdujący się pod kołem zamachowym.
■ Wybudować pompę oleju i rurę prowadzącą wskaźnik bagnetowy.
■ Odkręcić śruby korbowodów i zdjąć pokrywy.
■ Wyciągnąć tłoki z korbowodami od strony głowicy. Wcześniej za pomocą skrobaka usunąć nagar z krawędzi otworów cylindrów, nie uszkadzając przy tym gładzi.
Uwaga!
Korbowody należy połączyć z pokrywami, zachowując położenie montażowe; luźno wkręcić nakrętki. Tłoki z korbowodami przechowywać w sposób wykluczający ich uszkodzenie.
■ Odkręcić pokrywy panewek głównych i wyjąć wał korbowy. Pokrywy włożyć na swoje miejsca i luźno wkręcić śruby.
Wszystkie części odtłuścić, wyłączając panewki główne i korbowe, które podlegają jedynie kontroli wzrokowej i będą wymienione.