Rozbiórka silnika 1300 D Fiat Uno

Rozbiórka silnika 1300 D Przed rozpoczęciem pracy należy zatkać czystymi szmatkami wszystkie otwory silnika, a następnie umyć go dokładnie z zewnątrz. Rozbiórkę powinno się rozpocząć od oznaczenia położenia wszystkich części ruchomych (bez uszkadzania powierzchni współpracujących lub uszczelniających) . Wymontowane elementy odkładać na bok w taki sposób, aby nie było możliwości ich późniejszej zamiany. ■    Spuścić … Czytaj dalej „Rozbiórka silnika 1300 D Fiat Uno”

Rozbiórka silnika 1300 D

Przed rozpoczęciem pracy należy zatkać czystymi szmatkami wszystkie otwory silnika, a następnie umyć go dokładnie z zewnątrz.

Rozbiórkę powinno się rozpocząć od oznaczenia położenia wszystkich części ruchomych (bez uszkadzania powierzchni współpracujących lub uszczelniających) . Wymontowane elementy odkładać na bok w taki sposób, aby nie było możliwości ich późniejszej zamiany.

■    Spuścić olej z silnika.

■    Umocować silnik do stojaka za pomocą uchwytu 1861001231 (od strony koła zamachowego) i 1861001032 (od strony napędu rozrządu).

■    Zdemontować następujące elementy:

–    izolację dźwiękową pompy wtryskowej,

–    pompę paliwa,

–    obudowę termostatu,

–    przewód odpowietrzenia skrzyni korbowej,

–    alternator i pasek klinowy.

–    osłonę paska zębatego,

–    przewód paliwowy od strony napędu rozrządu,

–    kolektor ssący.

–    pokrywę zaworów,

–    kolektor wydechowy,

–    przewód obejściowy układu chłodzenia pod kolektorem wydechowym,

–    wskaźnik bagnetowy i jego osłonę,

–    pompę płynu chłodzącego,

–    koło pasowe wału korbowego (koło zamachowe zablokować przyrządem 1860481000, do odkręcania użyć klucza nasadowego 38 mm),

–    filtr oleju (opaską lub przebijając filtr wkrętakiem).

■    Zdemontować rolkę napinającą pasek zębaty i zdjąć pasek.

■    Zablokować przyrządem 1860473000 koła zębate wałka rozrządu i pompy wtryskowej, a następnie ściągnąć je narzędziem specjalnym 184219000.

■    Ściągnąć koło zębate z wału korbowego.

■    Zdemontować rolkę pośrednią.

■    Zdemontować przewody wtryskowe, odkręcając je kluczem 1852138000 od pompy wtryskowej i od wtryskiwaczy, od razu je z obu końców zatykając.

■    Zamknąć króćce podłączeniowe przy pompie wtryskowej.

■    Zdemontować przewody paliwowe przy pompie wtryskowej.

■    Zdemontować wspornik pompy wtryskowej przy skrzyni korbowej.

■    Odkręcić od kadłuba wspornik alternatora.

■    Zdemontować blaszaną osłonę paska zębatego od strony pompy wtryskowej.

■    Zdjąć pompę wtryskową i odłożyć na czyste miejsce.

■    Wykręcić świece żarowe, używając klucza 1852141000.

■    Odkręcić od skrzyni korbowej obudowę kolektora oleju.

■    Odkręcić pokrywę napędu śrubowego pompy oleju.

■    Wyciągnąć koło napędzające pompę oleju.

■    Wykręcić wtryskiwacze, używając klucza 1850177000. Odłożyć je w miejsce wykluczające możliwość ich uszkodzenia.

■    Wykręcić z głowicy czujnik temperatury.

■    Odkręcić śruby głowicy i ostrożnie zdjąć głowicę. Jeśli przykleiła się uszczelka, to głowicę można poluzować lekko uderzając młotkiem z tworzywa sztucznego.

■    Zdjąć blaszaną osłonę przy kołnierzu wałka pośredniego.

■    Zdemontować kołnierz i ostrożnie wyciągnąć wałek pośredni.

■    Wymontować kołnierz uszczelniający na wale korbowym od strony napędu rozrządu.

■    Odkręcić miskę olejową.

■    Obrócić silnik tak, aby wał korbowy znalazł się na górze.

■    Zdemontować sprzęgło i koło zamachowe.

■    Zdjąć przyrząd blokujący koło zamachowe.

■    Zdemontować kołnierz znajdujący się pod kołem zamachowym.

■    Wybudować pompę oleju i rurę prowadzącą wskaźnik bagnetowy.

■    Odkręcić śruby korbowodów i zdjąć pokrywy.

■    Wyciągnąć tłoki z korbowodami od strony głowicy. Wcześniej za pomocą skrobaka usunąć nagar z krawędzi otworów cylindrów, nie uszkadzając przy tym gładzi.

Uwaga!

Korbowody należy połączyć z pokrywami, zachowując położenie montażowe; luźno wkręcić nakrętki. Tłoki z korbowodami przechowywać w sposób wykluczający ich uszkodzenie.

■    Odkręcić pokrywy panewek głównych i wyjąć wał korbowy. Pokrywy włożyć na swoje miejsca i luźno wkręcić śruby.

Wszystkie części odtłuścić, wyłączając panewki główne i korbowe, które podlegają jedynie kontroli wzrokowej i będą wymienione.