Jest to skrzynia 5-biegowa dwuwałkowa zintegorwana z przekładnią główną. W samochodach 1300/1700 Diesel oraz Turbo i.ę. są montowane takie same skrzynie biegów, jednak o innym doborze przełożeń.
1300 D |
1700 D |
1300 Turbo |
|
1. bieg |
3,909 |
3,909 |
4.091 |
2. bieg |
2,056 |
2,056 |
2,235 |
3. bieg |
1,342 |
1,342 |
1,469 |
4. bieg |
0.964 |
0,964 |
1.054 |
5. bieg |
0,831 |
0,831 |
0,863 |
wsteczny |
3,615 |
3,615 |
3,714 |
przekładnia |
14/57 |
15/56 |
17/61 |
główna |
4,071 |
3,733 |
3,588 |
Ponadto w samochodzie Turbo i.e. między przekładnią główną a półosią wprowadzono wałek napędowy pośredni, podparty na łożysku mocowanym do silnika. Dzięki temu obie półosie mają jednakową długość. W innych skrzyniach biegów półosie są nierównej długości i wychodzą bezpośrednio z przekładni głównej.
Wymontowanie/zamontowanie skrzyni biegów
Skrzynię biegów można wymontować od dołu samochodu bez wyjmowania silnika. Podobni© jak podczas wymontowania silnika zaleca się korzystać z podnośnika kolumnowego. W sytuacji doraźnej można użyć stabilnych podstawek.
Zakres czynności wymontowania skrzyni biegów różni się w szczegółach między wersjami 1300 D, 1700 D i 1300 Turbo. Dlatego też poniżej omówiono je osobno.
Wymontowanie skrzyni biegów (silniki 1300 D/1700 D)
Wprowadzić samochód na podnośnik kolumnowy, ale nie unosić.
■ Odłączyć akumulator.
■ Wymontować rozrusznik.
■ Odczepić linkę sprzęgła i wyciągnąć z uchwytu.
■ Odłączyć przewód masowy od skrzyni biegów.
■ Zdjąć przewód zasilający wyłącznik świateł cofania.
■ Odkręcić Śrubę radełkowang linki prędkościomierza, wyciągnąć linkę.
■ Zamontować specjalną poprzeczkę 187059000.
■ Odkręcić górne śruby łączące skrzynię z silnikiem.
■ Zdemontować zawieszenie silnika z tylu i z lewej strony przy skrzyni biegów.
■ Odkręcić rurę wydechową od kolektora.
■ Wymontować osłonę blaszaną lewej wnęki koła.
■ Poluzować śruby kół przednich oraz nakrętki czopów piasty. Unieść samochód lub postawić na podstawkach i zdjąć koła.
■ Odłączyć drążki sterujące skrzynią biegów.
■ Spuścić olej ze skrzyni.
■ Wymontować półosie. W tym celu odłączyć zwrotnicę od kolumny zawieszenia i poluzować osłonę gumową przy skrzyni biegów.
■ Podstawić podnośnik pod skrzynią biegów.
■ Usunąć osłonę blaszaną sprzęgła i wykręcić pozostałe śruby łączące skrzynię z silnikiem.
■ Odsunąć na bok skrzynię, nie uszkadzając przy tym tarczy sprzęgła.
■ Opuścić skrzynię i odstawić na stoi warsztatowy.
Wymontowanie skrzyni biegów (silnik 1300 Turbo)
Wprowadzić samochód na podnośnik kolumnowy, ale nie unosić.
■ Odłączyć akumulator.
■ Wymontować rozrusznik.
■ Odczepić linkę sprzęgła i wyciągnąć z uchwytu.
■ Odłączyć przewód masowy od skrzyni biegów.
■ Wyciągnąć przewód zasilający wyłącznik świateł cofania.
■ Wyciągnąć wtyk z czujnika prędkości obrotowej.
■ Odkręcić śrubę radelkowaną linki prędkościomierza i wyciągnąć linkę.
■ Zamontować poprzeczkę 187059000.
■ Wykręcić górne śruby łączące skrzynię z silnikiem.
■ Zdemontować zawieszenie silnika z tyłu i z lewej strony przy skrzyni.
■ Odłączyć rurę wydechową od turbosprężarki.
■ Wymontować osłonę blaszaną lewej wnęki kola.
■ Poluzować śruby kół przednich i nakrętki czopów piasty.
Unieść samochód lub ustawić na podstawkach i zdjąć koła.
■ Odłączyć drążki sterujące skrzynią biegów.
■ Wymontować chłodnicę powietrza.
■ Spuścić olej ze skrzyni.
■ Odkręcić połosie od kołnierzy. Wymontować wałek pośredni.
■ Podeprzeć skrzynię.
■ Usunąć osłonę blaszaną sprzęgła i wykręcić pozostałe śruby łączące skrzynię z silnikiem.
■ Odsunąć na bok skrzynię, nie uszkadzając przy tym tarczy sprzęgła.
■ Opuścić skrzynię i odstawić na stół warsztatowy.
Zamontowanie skrzyni biegów przeprowadza się w kolejności odwrotnej. Zwrócić uwagę na zalecane momenty dokręcania. Po zamontowaniu skrzynię napełnić olejom SAE ZC90 w ilości 3,25 dm³. Nie wolno stosować olejów o symbolu EP, zawierających dodatki uodparniające je na działanie dużych nacisków. Do celow sportowych można używać oleju ATF Dexron II (do automatycznych skrzyń biegów).