Sprawdzanie wtryskiwaczy
Najszybszym i najbardziej miarodajnym pomiarem jest sprawdzenie prądu wtryskiwacza za pomocą szczypiec prądowych. Prąd można zmierzyć przez przewód pośredni bezpośrednio na wtryskiwaczu lub na sterowniku. Do pomiaru na sterowniku jest potrzebny schemat elektryczny w celu identytikacji przewodów. Na pracującym silniku jest widoczny typowy przebieg prądu wtrysku sterowanego zaworem elektromagnetycznym. W pierwszej fazie płynie duży prąd przyciągania od 19 do 20 A, który powinien spowodować szybkie otwarcie zaworu elektromagnetycznego. Duży prąd przyciągania jest możliwy dzięki rozładowaniu kondensatora ładowanego pomiędzy procesami wtrysku napięciem 70 V. Po upływie ok. 0,4 ms kotwica uderza o swoje gniazdo, co uwidacznia się krótkotrwałym załamaniem się prądu. Teraz, dzięki taktowaniu napięcia pokładowego, prąd jest ograniczony do tzw. prądu podtrzymującego, wynoszącego od 11 do 12 A. Mniejszy prąd podtrzymujący ułatwia szybkie zamknięcie zaworu elektromagnetycznego.
Przy wtrysku wstępnym prąd zostaje odłączony po uderzeniu zaworu. Czas sterowania podczas wtrysku wstępnego wynoszący 0,4 ms jest zawsze stały, a podczas wtrysku zasadniczego jest zależny od obciążenia silnika. Jeśli poziom trigera oscyloskopu zejdzie poniżej 6 A, można zobaczyć impulsy służące naładowaniu kondensatora w czasie pomiędzy procesami wtrysku. Cewka jest sterowana impulsami prądowymi o wartości 6 A. Prąd ten nie wystarcza do otwarcia zaworu elektromagnetycznego. Powstające po wyłączeniu cewki napięcie samoindukcji jest wykorzystane do naładowania kondensatora. Jeśli nie dysponuje się szczypcami prądowymi, ocenę, czy wtryskiwacze są sterowane może dać również pomiar napięcia. Do zgrubnego sprawdzenia działania można użyć lampy kontrolnej z wyświetlaczami LED. Przy uruchamianiu silnika diody świecące lampy kontrolnej muszą migać na przemian. Nie wolno stosować lampy kontrolnej z żarówkami.
Jeśli zastrzeżenia budzi nierównomierna praca silnika, to oprócz mechanizmów silnika należy sprawdzić wtryskiwacze pod względem hydraulicznym. Pierwszą metodą jest opisane odczytanie korekcji dawek na biegu jałowym. Alternatywnie można przeprowadzić pomiar przelewu z wtryskiwacza. W tym celu należy odkręcić przyłącza przewodów przelewowych i zacisnąć przewód. W miejsce przewodów przelewowych podłączyć przewody prowadzące do naczynia pomiarowego. Następnie uruchomić silnik i pozwolić mu pracować przy prędkości obrotowej zgłoszonej przez użytkownika samochodu. Po kilku minutach pracy porównać ze sobą wielkości przelewu. Różnice do 30% są normalne, zwłaszcza na biegu jałowym.