Samochody z silnikami 1300 D/1700 D oraz 1300 Turbo mają ten sam typ sprzęgła, z tą różnicą, że dla zwiększonego momentu obrotowego silnika z doładowaniem zastosowano tarczę o większych wymiarach.
Dostęp do sprzęgła uzyskuje się po wymontowaniu skrzyni biegów.
Wymiana sprzęgła
■ Po wymontowaniu skrzyni biegów odkręcić sprzęgło od koła zamachowego. W tym celu równomiernie, w kilku przejściach, poluzować kolejno 6 śrub mocujących.
■ Sprzęgło ma określone położenie na kole zamachowym dzięki kołkom ustalającym.
■ Zdjąć sprzęgło z koła zamachowego z uwolnioną tarczą sprzęgła.
Naprawa sprzęgła
Sprawdzić, czy tarcza sprzęgła nie jest zaolejona. Jeśli są ślady oleju, należy określić przyczynę ich wystąpienia. Najczęstszym powodem jest nieszczelność pierścienia uszczelniającego wałek główny skrzyni biegów.
Wymiana pierścienia uszczelniającego wałek główny
■ Odłączyć łożysko wyciskowe od tulei prowadzącej i wymontować.
■ Oczyścić obudowę ze wszystkich plam oleju.
■ Od obudowy skrzyni biegów odkręcić tuleję prowadzącą łożysko wyciskowe.
■ Pierścień uszczelniający można teraz wyjąć wkrętakiem z tulei. Wcisnąć nowy pierścień wargą uszczelniającą skierowany w stronę skrzyni biegów. Pracę tę wykonać na prasie ręcznej z odpowiednią podkładką.
■ Przed zamontowaniem tulei prowadzącej sprawdzić stopień zużycia czopa walka głównego w okolicy styku z wargą uszczelniającą. Jeśli miejsce to jest wyrobione lub ma rowek, to wałek główny trzeba wymienić, ponieważ sama wymiana pierścienia uszczelniającego nie da pozytywnego rezultatu.
■ Przykręcić tuleję prowadzącą z nową uszczelką płaską.
■ Zewnętrzną powierzchnię tulei powlec cienko smarem grafitowym.
■ Podczas każdej wymiany sprzęgła trzeba również wymienić łożysko wyciskowe. Wsunąć nowe łożysko na tuleję prowadzącą i umocować.
Naprawa mechanizmu wyłączania sprzęgła
Sprawdzić, czy wałek mechanizmu nie ma nadmiernego luzu. który można usunąć, montując w obudowę sprzęgła nowe tulejki z tworzywa sztucznego.