Układ sterowania CDI

Układ sterowania Sterownik składa się z płytki obwodu drukowanego, wykonanej w technice wielowarstwowej z obustronnym mocowaniem elementów. Płytka jest zaciśnięta między dwiema częściami obudowy. Aby osiągnąć lepszą kompatybilność elektromagnetyczną, wiązki kabli wychodzące z pięciu gniazd zostały podzielone na „zakłócające” oraz „czułe”. Sterownik CDI steruje, odpowiednio do napływających sygnałów wejściowych, następującymi systemami: -zasilaniem paliwa -regulacją dawkowania … Czytaj dalej „Układ sterowania CDI”

Układ sterowania

Sterownik składa się z płytki obwodu drukowanego, wykonanej w technice wielowarstwowej z obustronnym mocowaniem elementów. Płytka jest zaciśnięta między dwiema częściami obudowy. Aby osiągnąć lepszą kompatybilność elektromagnetyczną, wiązki kabli wychodzące z pięciu gniazd zostały podzielone na „zakłócające” oraz „czułe”.

Sterownik CDI steruje, odpowiednio do napływających sygnałów wejściowych, następującymi systemami:
-zasilaniem paliwa
-regulacją dawkowania paliwa
-systemem oczyszczania spalin
-regulacją ciśnienia doładowania
-tempomatem (urządzeniem pozwalającym utrzymywać stałą prędkość jazdy)
-wyłączaniem kompresora klimatyzacji Sterownik CDI kontroluje wejścia i wyjścia, sprawdza poprawność sygnałów i zapisuje w pamięci występujące usterki. W przypadku zaniku któregoś z sygnałów, tworzone są wartości zastępcze w celu pracy w trybie awaryjnym.

Sterownik CDI jest połączony szyną CAN z innymi sterownikami. Ze sterownika układu ABS/ETS otrzymuje m.in. informacje z czterech czujników prędkości obrotowej kół, o włączeniu świateł hamowania oraz o stanie układu ABS/ETS. Ze sterownika EGS (układu elektronicznego sterowania skrzynią biegów) otrzymuje dane o zadanym momencie obrotowym obciążenia oraz stanach pracy sterownika EGS, jak np. pozycja P/N dźwigni wyboru biegów, aktywacja włącznika kickdown, włączony bieg, stan sprzęgła mostkującego przekładnię hydrokinetyczną. Z zestawu wskaźników i zespołu obsługi klimatyzacji otrzymuje informacje m.in. o stanie paliwa w zbiorniku, ciśnieniu chłodziwa w układzie klimatyzacji oraz stanie pracy kompresora.

Sterownik jest połączony z otoczeniem za pośrednictwem pięciu gniazd wtykowych. Gniazdo wtykowe nr 1 służy do zasilania elektrycznego sterownika, gniazdo nr 2 stanowi połączenie szyny CAN z innymi sterownikami. Gniazdo nr 3 zapewnia połączenie z takimi elementami jak: czujnik położenia pedału przyspieszenia, czujnik ciśnienia doładowania, przetworniki ciśnienia układu recyrkulacji spalin (AGR), przetworniki ciśnienia doładowania oraz siłownik wyłączania kanałów dolotowych. Gniazdo nr 4 zawiera złącza wtykowe wiązki przewodów m.in. przekaźników; przewody wtryskiwaczy umieszczono w gnieździe nr 5. Duże przekroje przewodów wskazują, jak duże przepływają prądy.

Kiedy sterownik wykona synchronizację chwili wtrysku przez czujnik położenia wałka rozrządu, zezwala na wtrysk paliwa. Dawka paliwa wtryskiwanego podczas rozruchu jest regulowana niezależnie od położenia pedału przyspieszenia („gazu”) przy obrotach silnika <600 obr/min. W tym czasie najważniejszą rolę spełnia czujnik temperatury płynu chłodzącego: im wyższa temperatura, tym mniejsza dawka rozruchowa.