Ustawianie rozrządu (silniki 1100/1300) – Fiat Uno
Stan paska zębatego należy kontrolować co 10 000 km przebiegu, natomiast pasek podlega wymianie co 50 000 km lub gdy pojawią się oznaki zużycia albo zaolejenia. Dokładne ustawienie rozrządu wymaga dysponowania specjalnym sprawdzianem, można jednak zastosować metodę zastępczą. Polega ona na ustawieniu wału korbowego w położenie odpowiadające punktowi ZZ przed zdemontowaniem paska zębatego. Tłok 1. cylindra jest wtedy tuż przed przejściem zsuwu sprężania do suwu pracy. Na trzech kołach zębatych (wału korbowego, wałka rozrządu i walka pośredniego) nanieść znaki kontrolne, natomiast na nieruchomych elementach silnika odpowiadające im znaki odniesienia. Umieszczone znaki posłuży później do ustawienia rozrządu przy zakładaniu paska zębatego.
■ Doprowadzić tłoki cylindrów 1. i 4. do położenia ZZ. Potwierdzeniem osiągnięcia tego położenia jest ustawienie się punktu na kole zamachowym (usunąć z obudowy sprzęgła gumową pokrywę) naprzeciw znaku 0” na obudowie sprzęgła. Ponadto oba zawory pierwszego cylindra muszą być zamknięte, to znaczy muszą wykazywać luz. a także palec rozdzielacza zapłonu musi wskazywać przewód zapłonowy 1. cylindra.
■ Poluzować śrubę napinacza, cofnąć go i ponownie dokręcić śrubę.
■ Założyć pasek zębaty na koła zębate i poluzować wspornik napinacza. Wykonać jeden, dwa obroty w prawo wałem korbowym i ponownie dokręcić mocowanie napinacza.
■ Wcześniej naniesione znaki wykorzystać do zweryfikowania poprawności ustawienia rozrządu. Ewentualnie sprawdzić fazy rozrządu i na wszelki wypadek ustawienie zapłonu.
Ustawienie rozrządu nie jest czynnością łatwą, ponieważ błąd w pracy może spowodować znaczne szkody w silniku. W sytuacjach wątpliwych należy więc odwiedzić ASO- Fiat. Jeśli jedno z kół zębatych jest przestawione tylko o jeden ząb, to silnik pracuje nierównomiernie (w najlepszym przypadku nie ma mocy, a w najgorszym dojdzie do jego zniszczenia).