Weryfikacja wałka rozrządu i popychaczy głowicy silnika 1300 D Fiat Uno

Weryfikacja wałka rozrządu i popychaczy ■    Miejsca łożyskowania nie mogą wykazywać żadnych zarysowań. Spłaszczone krzywki lub ze śladami zatarcia stwarzają konieczność wymiany wałka. ■    Jeśli na bocznej powierzchni popychaczy zaworów stwierdzi się miejsca zatarcia, to głowicę należy wymienić. ■    Wymagane wartości kontrolne dla wałka rozrządu i popychaczy: –    luz ułożyskowania wałka rozrządu –    0,03…0.07    mm, … Czytaj dalej „Weryfikacja wałka rozrządu i popychaczy głowicy silnika 1300 D Fiat Uno”

Weryfikacja wałka rozrządu i popychaczy

■    Miejsca łożyskowania nie mogą wykazywać żadnych zarysowań. Spłaszczone krzywki lub ze śladami zatarcia stwarzają konieczność wymiany wałka.

■    Jeśli na bocznej powierzchni popychaczy zaworów stwierdzi się miejsca zatarcia, to głowicę należy wymienić.

■    Wymagane wartości kontrolne dla wałka rozrządu i popychaczy:

–    luz ułożyskowania wałka rozrządu –    0,03…0.07    mm,

–    luz popychacza    — 0,005…0,05 mm,

–    wznios krzywki    — 9,2 mm.

■    Części te należy wymienić, jeśli luzy przekroczyły graniczną wartość lub wznios krzywki jest zbyt mały.

Weryfikacja zaworów

■    Oczyścić grzybki zaworów szczotką zamontowaną do wiertarki.

■    Sprawdzić, czy trzonki zaworów nie noszą śladów zatarcia.

Jeśli gniazda zaworów są silnie wybite lub wypalone, to odpowiednie zawory należy wymienić.

■    Lekko zużyte zawory można zregenerować na szlifierce do zaworów, obrabiając je pod kątem 45º30′. Minimalna wysokość krawędzi grzybka zaworu wynosi 1,0 mm.

Kontrola prowadnic zaworów

■    Oczyścić do sucha prowadnice.

Fiat Uno silnik-14■    Wprowadzić w prowadnicę suchy trzonek zaworu i zmierzyć luz poprzeczny według rysunku 4.18. Luz ten nie powinien przekraczać 0,25 mm.

■    Gdyby luz był większy, zawór i prowadnicę trzeba wymienić.

Wymiana prowadnicy zaworu

■    Trzpieniem 1860395000 wybić prowadnicę od strony komory spalania.

■    Podgrzać głowicę do temperatury 100°…120°C.

■    Trzpieniem 1860486000 wbić nową prowadnicę od strony sprężyny, aż trzpień zetknie się z głowicą.

■    Pozostawić głowicę do schłodzenia.

■    Rozwiertakiem 1890310000 starannie rozwiercić otwór prowadnicy. Musi powstać gładka powierzchnia, bez rowków.