Weryfikacja wałka rozrządu i popychaczy
■ Miejsca łożyskowania nie mogą wykazywać żadnych zarysowań. Spłaszczone krzywki lub ze śladami zatarcia stwarzają konieczność wymiany wałka.
■ Jeśli na bocznej powierzchni popychaczy zaworów stwierdzi się miejsca zatarcia, to głowicę należy wymienić.
■ Wymagane wartości kontrolne dla wałka rozrządu i popychaczy:
– luz ułożyskowania wałka rozrządu – 0,03…0.07 mm,
– luz popychacza — 0,005…0,05 mm,
– wznios krzywki — 9,2 mm.
■ Części te należy wymienić, jeśli luzy przekroczyły graniczną wartość lub wznios krzywki jest zbyt mały.
Weryfikacja zaworów
■ Oczyścić grzybki zaworów szczotką zamontowaną do wiertarki.
■ Sprawdzić, czy trzonki zaworów nie noszą śladów zatarcia.
Jeśli gniazda zaworów są silnie wybite lub wypalone, to odpowiednie zawory należy wymienić.
■ Lekko zużyte zawory można zregenerować na szlifierce do zaworów, obrabiając je pod kątem 45º30′. Minimalna wysokość krawędzi grzybka zaworu wynosi 1,0 mm.
Kontrola prowadnic zaworów
■ Oczyścić do sucha prowadnice.
■ Wprowadzić w prowadnicę suchy trzonek zaworu i zmierzyć luz poprzeczny według rysunku 4.18. Luz ten nie powinien przekraczać 0,25 mm.
■ Gdyby luz był większy, zawór i prowadnicę trzeba wymienić.
Wymiana prowadnicy zaworu
■ Trzpieniem 1860395000 wybić prowadnicę od strony komory spalania.
■ Podgrzać głowicę do temperatury 100°…120°C.
■ Trzpieniem 1860486000 wbić nową prowadnicę od strony sprężyny, aż trzpień zetknie się z głowicą.
■ Pozostawić głowicę do schłodzenia.
■ Rozwiertakiem 1890310000 starannie rozwiercić otwór prowadnicy. Musi powstać gładka powierzchnia, bez rowków.