Samochody Fiat Uno są wyposażone w szeregowy filtr oleju, który składa się z metalowej obudowy i wkładu filtrującego. Filtr powinno się wymieniać co 10 000 km. odkręcając go od wspornika przy kadłubie. Jeśli filtr jest zbyt mocno dokręcony, to można użyć specjalnego klucza do filtrów olejowych lub pomóc sobie płótnem ściernym, żeby zmniejszyć poślizg ręki. Gdyby nie przyniosło to rezultatu, jedynym wyjściem jest wywiercenie wiertarką otworu w poprzek filtra i przełożenie przez niego wkrętaka. Wywierając odpowiedni nacisk na wkrętak, odkręcić filtr. Niezależnie od sposobu odkręcenia filtr należy zawsze wymieniać na nowy. Montaż nowego filtra przeprowadza się w następujący sposób.
■ Uszczelkę filtra posmarować olejem silnikowym.
■ Przykręcić filtr do wspornika, aż do wyczuwalnego oporu.
■ Od tego położenia wkręcić filtr ręką o dalsze 3/4 obrotu.
■ Uruchomić silnik i sprawdzić szczelność.
Prawidłowość działania filtra oleju można sprawdzić, chwytając za obudowę filtra przy ciepłym silniku. Niska temperatura filtra wskazuje na to. że przepływ oleju jest zbocznikowany (działa zawór bezpieczeństwa przy zatkanym filtrze). W takim przypadku filtr trzeba jak najszybciej wymienić, ponieważ do miejsc łożyskowania będzie dostarczany nie oczyszczony olej.
Ciśnienie oleju jest regulowane przez zawór przelewowy umieszczony w pompie oleju i powinno wynosić 3…5 kG/cm2 przy nagrzanym silniku i średniej prędkości obrotowej. W niższych temperaturach ciśnienie oleju ma wyższą wartość, ponieważ olej staje się gęstszy.
Jeżeli ciśnienie nie osiąga wymaganej wartości, oznacza to albo zużycie silnika (zwiększenie luzów panewek), albo konieczność naprawy pompy oleju.