Zdjęcie/założenie głowicy silnika 1300 D Fiat Uno

W obu wersjach silnika o zapłonie samoczynnym głowica jest jednoczęściowa, odlana ze stopu lekkiego. Można ją wymontować bez wyjmowania silnika z samochodu.

Zdjęcie/założenie głowicy silnika 1300 D

Do wymontowania głowicy można przystąpić dopiero wtedy, kiedy silnik ma temperaturę poniżej 40°C

■    Spuścić częściowo płyn z układu chłodzenia.

■    Odłączyć przewód masowy akumulatora.

■    Zdjąć kompletny filtr powietrza.

■    Wymontować filtr paliwa, a otwarte przewody od razu zatkać.

■    Odłączyć od głowicy przewody układu chłodzenia.

■    Odłączyć od pompy wtryskowej cięgno „gazu” i wyłączania, zdemontować izolację dźwiękową.

■    Odłączyć przewód podciśnieniowy dochodzący do pompy przeponowej z lewej strony głowicy.

■    Odłączyć od kolektora ssącego przewód odpowietrzenia skrzyni korbowej.

■    Zdjąć osłonę paska zębatego.

■    Obrócić wał korbowy, doprowadzając do „zgrania” znaków ustawczych rozrządu.

■    Włączyć 5. bieg i zaciągnąć hamulec awaryjny.

■    Odłączyć rurę wydechową od kolektora.

■    Poluzować rolkę napinającą pasek zębaty i wcisnąć ją do tyłu. W tym położeniu rolkę zablokować.

■    Zdjąć pasek zębaty.

■    Kluczem 1860473000 odkręcić koło zębate pompy wtryskowej i ściągnąć je narzędziem specjalnym 1842129000.

■    Kluczem 1852138000 zdemontować przewody pompy wtryskowej i od razu zatkać ich otwory.

■    Odłączyć przewody nadmiarowe od wtryskiwaczy.

■    Zdemontować pompę wtryskową.

■    Zdjąć blaszaną osłonę.

■    Odłączyć świece żarowe.

■    Wyciągnąć wtyczkę czujnika temperatury płynu.

■    Zdjąć pokrywę zaworów.

■    Odkręcić śruby głowicy (przy zimnym silniku) i ostrożnie zdjąć głowicę. Jeśli skleiła się uszczelka, to głowicę można poluzować, uderzając młotkiem z tworzywa sztucznego.

■    Usunąć z cylindrów ewentualne resztki płynu chłodzącego.

Zamontowanie głowicy przeprowadza się w kolejności odwrotnej, stosując się do poniższych wskazówek.

■    Wszystkie uszczelki muszą być wymienione.

■    Należy ściśle przestrzegać zalecanych momentów dokręcania.

■    Silniki o zapłonie samoczynnym wymagają podczas montażu zachowania absolutnej czystości. Dlatego też nie wolno używać czyściwa, lecz nie strzępiące się szmaty.

■    Przewody paliwowe muszą być przed montażem oczyszczone.

■    śruby, nakrętki i podkładki smarować olejem i pozostawić na przynajmniej 30 min, aż olej ścieknie. Dotyczy to szczególnie mocowania głowicy.

■    Aby uzyskać wymagany stopień sprężania, trzeba zmierzyć wystawanie tłoka z głowicy w położeniu ZZ. W zależności od wyniku pomiaru dobiera się grubość uszczelki głowicy.

Wystawanie tłoka    Grubość uszczelki

0,68…0,85 mm             1,65 mm

0.85.1,05 mm               1.80 mm

1,05—1,31 mm              1,95 mm

Czynność tę należy przeprowadzić bardzo dokładnie i starannie, z użyciem głębokościomierza.

■    Powierzchnię przylegania głowicy odtłuścić dokładnie perchloroetylenem. Uszczelkę wyjmuje się z opakowania dopiero na krótko przed montażem, ponieważ na powietrzu zachodzą reakcje, które zmniejszają jej trwałość.

■    Uszczelkę położyć na kadłub napisem „ALTO” do góry.

■    Od razu założyć głowicę i dokręcić śruby

Fiat Uno silnik-8 Fiat Uno silnik-9Śruby pokazane na rysunku 4.8 dokręcić momentem 30 Nm.

Po uruchomieniu silnika nie jest już konieczne dokręcanie śrub głowicy.

 

Składanie głowicy

■    Włożyć w prowadnice zawory z naolejonymi trzonkami.

■    Włożyć dolne miseczki sprężyn.

■    Nasunąć na trzonki uszczelki i wcisnąć je przyrządem 1860313002.

■    Włożyć sprężyny i górne miseczki.

■    Ścisnąć specjalnym przyrządem sprężyny i włożyć półstożki zamka. Zwolnić przyrząd i sprawdzić poprawność osadzenia zamka.

■    Wsunąć naolejone popychacze zaworów, zwracając uwagę na łatwość ich przesuwania.

■    Włożyć do głowicy wałek rozrządu.

■    Założyć pokrywy łożyskowania i dokręcić momentem 20 N • m.

■    Założyć boczne pokrywy łożysk.

Ustawianie luzu zaworów Wymagany luz zaworów (silnik zimny):

–    0,3 mm dla zaworów ssących,

–  0,4 mm dla zaworów wydechowych.

■    Obrócić wałek rozrządu tak, aby krzywka nad badanym zaworem była skierowana przeciwnie do popychacza.

■    Zmniejszyć szczelinomierzem luz między krzywką a popychaczem.

■    Odpowiednia blaszka szczelinomierza musi dawać się wprowadzać z lekkim oporem.

■    Do regulacji luzu służą płytki dostępne w rozmiarach od 3,25 do 4,70 mm, stopniowane co 0,05 mm.

■    Przyrządem 1860671000 wcisnąć popychacz do dołu i podważając małym wkrętakiem, wyjąć płytkę z wgłębienia. Mikromierzem określić grubość płytki.

■    Włożyć dobraną płytkę w stanie suchym i sprawdzić luz zaworu.

Należy zawsze korzystać z podanego przyrządu, ponieważ inaczej można spowodować uszkodzenie głowicy.

Uwaga!

Nie wolno ponownie stosować zużytych płytek, ponieważ grozi to zniszczeniem wałka rozrządu.

■    Wyposażyć głowicę we wcześniej zdjęte części. Wszystkie uszczelki muszą być wymienione na nowe.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Silnik i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.