Lancia Lybra Nadwozie

Nowatorskie rozwiązywanie zagadnień konstrukcji zespołów samochodu to od zawsze cecha pojazdów Lancia. Wystarczy wspomnieć choćby pierwsze na świecie nadwozie samonośne, które otrzymał model Lambda w 1922 roku. Dziś, gdy najnowocześniejsze technologie są powszechnie dostępne, konstruktorzy firmy Lancia nadal potrafią zaskoczyć czymś, co wyróżnia ich pojazdy. Przykładem może być model Lybra, który firma proponuje zwolennikom komfortu … Czytaj dalej „Lancia Lybra Nadwozie”

Nowatorskie rozwiązywanie zagadnień konstrukcji zespołów samochodu to od zawsze cecha pojazdów Lancia. Wystarczy wspomnieć choćby pierwsze na świecie nadwozie samonośne, które otrzymał model Lambda w 1922 roku. Dziś, gdy najnowocześniejsze technologie są powszechnie dostępne, konstruktorzy firmy Lancia nadal potrafią zaskoczyć czymś, co wyróżnia ich pojazdy. Przykładem może być model Lybra, który firma proponuje zwolennikom komfortu i elegancji.
Model Lybra swą premierę miał jesienią1999 roku. Oferta obejmujmowała dwie odmiany nadwozia, trzy silniki benzynowe i dwa poziomy wyposażenia oraz bogatą listę dodatków. Samochód zaliczany jest do wyższej klasy średniej i kierowany do osób zajmujących wyższe stanowiska kierownicze, wykonujących wolne zawody, wymagających auta niebanalnego, komfortowego i prestiżowego.
Stylizacja Lybry została „nałożona” na klasyczną bryłę nadwozia, jakim jest 4-drzwiowy, 3-bryłowy sedan. Projektanci bardzo dobrze dobrali proporcje pojazdu, nie ma dysharmonii w powierzchni okien i blach, zderzaki nie wydłużają nadmiernie sylwetki, wysokość i szerokość auta „zapowiada” obszerność jego wnętrza. Brak ostrych krawędzi i miękkie przejścia poszczególnych powierzchni nadwozia nadają mu elegancji, a chromowany owalny wlot powietrza do chłodnicy z czytelnym znakiem marki, owalne reflektory i wydzielone, też owalne światła kierunkowskazów stanowią oryginalne, niepowtarzalne cechy Lybry. Gdy porównamy tylną część pojazdów w wersji sedan i kombi (według zasad firmy odmiana kombi nosi nazwę Station Wagon), zauważymy, że oba modele są stylizacyjnie jednolite, co nie zdarza się często.
W konstrukcji nadwozia szczególną uwagę zwrócono na sztywność szkieletu. Celem było zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa biernego pasażerów oraz poprawa akustycznego komfortu wnętrza poprzez wyeliminowanie rezonansów drgań przenoszonych z silnika i układu zawieszenia. W węzłach o największym znaczeniu zastosowano blachy o podwyższonej wytrzymałości, spawanie laserowe i gazowe z zabezpieczeniem przed utlenianiem spoiny w czasie łączenia blach. Nadwozie sedan modelu Lybra ma sztywność skrętną wynoszącą 1000 kNm/radian, a kombi 760 kNm/radian.
Pod względem bezpieczeństwa oba nadwozia Lybry spełniają obowiązujące normy z dużym zapasem. Oprócz stref zgniotu z przodu i tyłu karoserii stosowane są wzmocnienia w drzwiach, cztery poduszki gazowe i pasy z napinaczami i ogranicznikami napięcia dla pasażerów przednich siedzeń oraz trzy pasy trzypunktowe i zagłówki dla jadących z tyłu. Bezpieczeństwu służą także lampy umieszczone w drzwiach, emitujące światło o barwie białej i czerwonej. Białe światło oświetla obszar, na który wychodząc z samochodu, stawiamy nogi, a czerwone ostrzega innych użytkowników drogi o otwartych drzwiach w zaparkowanym na poboczu pojeździe.
Wnętrze Lancii Lybra zaprojektowano, uwzględniając wymagania stawiane pojazdom luksusowym, dotyczy to zarówno komfortu, funkcjonalności jak i ergonomii. Tapicerka, wykładziny podłogowe, pokrycia drzwi i materiały użyte do budowy tablicy przyrządów mają bardzo wysoką jakość, są przyjemne w dotyku i umiejętnie dobrane kolorystycznie. We wnętrzu dominują jasne, optymistyczne odcienie. Dla pokreślenia nowoczesności konsola środkowa pokryta jest metalizowanym tworzywem, mającym barwę i połysk tytanu, a jej obramowanie oraz listwy poprzeczne pasa podokiennego wykonano z wysokiej jakości imitacji drewna.
Miejsce kierowcy może być wzorem ergonomii i wygody. Znalezienie właściwej pozycji za kierownicą nie sprawi nikomu kłopotów – fotel kierowcy ma wszechstronną, o szerokim zakresie regulację ustawienia, a kierownica zmienne położenie w dwóch płaszczyznach. W zasięgu rąk kierowcy umieszczono wszystkie potrzebne w czasie jazdy dźwigienki i przełączniki, a czytelność i jednoznaczność wskazań wskaźników tablicy przyrządów nie wymagają żadnej krytyki. W centralnej konsoli znajdują się wygodne pokrętła układu klimatyzacji, odpowiedzialnego za utrzymywanie zadanej przez kierowcę i pasażera obok temperatury i intensywności przepływu powietrza. Regulacji temperatury dokonuje się oddzielnie i niezależnie dla każdego przedniego miejsca. Centralna konsola zawiera w górnej części duży ekran ciekłokrystaliczny, który kolorowymi piktogramami i tekstami informuje o aktualnym stanie pojazdu, godzinie, odbieranej stacji radiowej, utworze odtwarzanym z płyty kompaktowej, temperaturze na zewnątrz. Ekran może być używany także przez stanowiący wyposażenie dodatkowe system nawigacji drogowej (urządzenie korzysta z odpowiedniej mapy zapisanej na płycie CD i pozycjonera, odbierającego sygnały z satelitów systemu GPS). Obok ekranu, na życzenie użytkownika, może znaleźć się wbudowany telefon komórkowy, wyposażony w system głośno mówiący. Sterować radiem i telefonem można także przyciskami umieszczonymi przy kole kierownicy.
Wszystkie fotele w samochodzie mają kształt opracowany przy udziale ortopedów. Zapewniają podparcie pleców na całej długości i odpowiednie ich wygięcie, zmniejszające obciążenie kręgosłupa podczas długiej jazdy. Siedziska mają dobrą długość, utrzymującą uda w odpowiedniej pozycji do reszty ciała, a boczne wygięcia podtrzymują tułów w szybko pokonywanych zakrętach. Siedzenia są twarde, ale nie powodują zmęczenia w czasie jazdy. Komfort podróży Lybrą podnosi znakomite wyciszenie wnętrza, do którego nie docierają drgania silnika i zespołów podwozia. Praca dmuchawy układu klimatyzacji jest słyszalna dopiero w swych dwóch najwyższych prędkościach. Do prędkości ok. 140 km/h nie słychać również świstu powietrza opływającego nadwozie, a hałas opon jest znacznie ograniczony. Jak w większości samochodów tego segmentu na tylnym siedzeniu wygodnie będą jechać dwie dorosłe osoby. Gdy siedzą trzy, żadna nie podróżuje komfortowo. Miejsca na nogi dla siedzących na tylnej kanapie jest dość, jeżeli ich wzrost nie przekracza 185 cm, inaczej kolana dotykają oparć foteli przednich. Nad głową nawet osoba wysoka ma odpowiednią ilość miejsca.
Pod względem funkcjonalności Lybra odpowiada innym reprezentantom segmentu, do którego zaliczył ją producent. Odmiana kombi może pochwalić się ciekawie urządzoną przestrzenią ładunkową z zamykanymi i zabezpieczonymi elastyczną siatką schowkami. Elementami standardowymi są zaczepy do mocowania bagażu, oświetlenie i miękkie wykładziny przestrzeni ładunkowej. Tylne siedzenie można oczywiście składać niesymetrycznie, ułatwiając przewożenie rozmaitych przedmiotów.
Prowadzenie samochodu nie jest trudne. Wszystkie mechanizmy sterowania pracują lekko i bardzo precyzyjnie. Widoczność jest dobra, ale zza kierownicy nie widać krawędzi pojazdu, co przysporzy, szczególnie niskim kierowcom, trochę kłopotu przy parkowaniu. Widoczność drogi za samochodem jest lepsza w kombi, co daje się zauważyć podczas manewrowania na parkingu.