Układy mechaniczne były pierwszymi rozwiązaniami stosowanymi do zabezpieczania pojazdów. Każdy samochód zgodnie z normami europejskimi musi mieć zamykane zamkiem drzwi i montowaną fabrycznie blokadę ruchu kierownicy. Blokada zazwyczaj połączona jest ze stacyjką wykorzystywaną jako główny wyłącznik instalacji elektrycznej i włącznik rozrusznika. Po wyjęciu klucza ze stacyjki mechaniczna blokada ruchu kierownicy włącza się automatycznie. Ten standardowy zestaw zabezpieczeń w praktyce nie stanowi żadnej przeszkody dla złodzieja.
Na rynku dostępne są różnego rodzaju dodatkowe zabezpieczenia mechaniczne jak laski, klamry, blokady unieruchamiające kierownicę, pedały, dźwignię zmiany biegów lub działanie skrzyni biegów. Skuteczność zabezpieczenia mechanicznego jest niewielka. Jego pokonanie wymaga przecięcia lub złamania elementów mocujących bądź blokujących – narzędzia do tego celu (przecinaki, nożyce, piły) o odpowiedniej wytrzymałości i konstrukcji są powszechnie dostępne nawet w supermarketach.
Wśród zabezpieczeń mechanicznych znajduje się grupa dająca większą pewność działania. Należą do niej blokady dźwigni zmiany biegów lub działania skrzyni biegów. Urządzenia te uniemożliwiają jazdę samochodem nawet po uruchomieniu silnika, a do zdjęcia zabezpieczenia konieczne jest odholowanie samochodu do warsztatu i wykonanie często skomplikowanych prac monterskich. Trzeba dodać, że zakup i montaż tego typu urządzenia nie naraża użytkownika samochodu na znaczne koszty i nie wymaga dodatkowych zabiegów konserwacyjnych.
Wśród wielu dostępnych na rynku blokad skrzyń biegów dostępne są także rozwiązania mechaniczno-elektroniczne. Układ elektroniczny wyposażony w pilota zdalnego sterowania lub transponder dodawany do klucza stacyjki decyduje o działaniu elektromagnesu, blokującego możliwość zmiany przełożeń.
Zabezpieczenia mechaniczne samochodu przed kradzieżą
Układy mechaniczne były pierwszymi rozwiązaniami stosowanymi do zabezpieczania pojazdów. Każdy samochód zgodnie z normami europejskimi musi mieć zamykane zamkiem drzwi i montowaną fabrycznie blokadę ruchu kierownicy. Blokada zazwyczaj połączona jest ze stacyjką wykorzystywaną jako główny wyłącznik instalacji elektrycznej i włącznik rozrusznika. Po wyjęciu klucza ze stacyjki mechaniczna blokada ruchu kierownicy włącza się automatycznie. Ten standardowy … Czytaj dalej „Zabezpieczenia mechaniczne samochodu przed kradzieżą”