Pierwsze auta o nazwie Firebird opuściły fabrykę w 1967 roku. Trzy lata później pojawiła się, ciesząca się ogromnym powodzeniem, druga seria. III generacja pojawiła się w 1981 r. i przetrwała 11 lat.
► Dane techniczne
Nadwozia: 2-drzw., 4-miejscowe coupe: wym. 4867/1838/1271 mm, pojemność bagażnika 350/880 l, masa własna od 1400 kg.
Silniki: benzynowe: 4-cyl. 2.5/88 KM; V6: 2.8/135 KM, (od 90 r.) 3.1/142 KM; V8: 5.0/155-238 KM, (od 86 r.) 5.7/210-243 KM. Podwozie: napęd tylny, skrzynia 5-bieg. man. lub 4-bieg. aut.; zawiesz. przód niezal. wahacze trójkątne, tył oś sztywna, sprężyny śrubowe, drążek Panharda; hamulce tarczowe.
► Usterki
• w intensywnie eksploatowanych autach zużycie układu napędowego (przeguby) i hamulców
• usterki zawieszenia i automatycznej skrzyni
• problemy z instalacją elektryczną
Ceny części w zł
reflektor 280
błotnik przedni 870
sprzęgło kompletne 1890
klocki hamulcowe (przód) 360
szyba drzwi przednich 780
napęd rozrządu 180
Pontiac Firebird 5.7, 1989 r.
► Podsumowanie
Firebird jest klasycznym amerykańskim samochodem sportowym. Napędzają go ogromne, niezbyt mocne silniki. Nie mają one problemu z nadaniem odpowiedniej dynamiki. Liczyć się trzeba z dużym spalaniem i wysokim kosztem części. Praktyczna karoseria z dużym bagażnikiem. Atrakcyjny wygląd Dynamiczne silniki Bardzo wysokie koszty