Nissan Terrano II 2000

Z zewnątrz Terrano sprawia wrażenie nieco bardziej przysadzistego niż model sprzed 2000 roku. Trudno jednak znaleźć jakieś zmiany w proporcjach wymiarów nadwozia. Elementy odpowiedzialne za nowy wygląd samochodu to zderzak i wlot powietrza do chłodnicy z przodu, z tyłu zaś lampy zespolone o nowym kształcie i pokrywa na kole zapasowym. Wlot powietrza do komory silnika … Czytaj dalej „Nissan Terrano II 2000”

Nissan TerranoZ zewnątrz Terrano sprawia wrażenie nieco bardziej przysadzistego niż model sprzed 2000 roku. Trudno jednak znaleźć jakieś zmiany w proporcjach wymiarów nadwozia. Elementy odpowiedzialne za nowy wygląd samochodu to zderzak i wlot powietrza do chłodnicy z przodu, z tyłu zaś lampy zespolone o nowym kształcie i pokrywa na kole zapasowym.
Wlot powietrza do komory silnika nawiązuje stylistyką do Patrola, w wersji Comfort jest malowany w kolorze nadwozia, w wersjach Sport i Luxury chromowany. Pozostałe zmiany zewnętrzne to zastosowanie z przodu nowych, podwójnych reflektorów oraz 16-calowych kół, w podstawowej wersji wyposażenia stalowych, w wyższych ze stopów lekkich.
Widoczność w nocy poprawiają nowe reflektory, które oświetlają drogę z większą skutecznością, plama światła jest obecnie o 26 m (22%) dłuższa i 8 m (40%) szersza niż w poprzednim modelu.
Przypomnijmy, że Nissan Terrano II wykorzystuje ramę podwoziową zbudowaną z dwóch podłużnie o zamkniętym przekroju, połączonych 4 poprzeczkami. Przednie zawieszenie Terrano II jest niezależne, ma dwa wahacze trójkątne oraz podłużne i długie drążki skrętne. Z tyłu sztywna oś napędowa prowadzona jest za pomocą czterech drążków, po dwa na każdą stronę, oraz drążkiem Panharda. Elementami resorującymi są sprężyny śrubowe. Zmiana charakterystyk zawieszenia oraz zastosowanie 16-calowych kół pozwoliło na poprawienie stabilności pojazdu przy jeździe po drogach utwardzonych (zmniejszenie pod-sterowności).
Silnik Diesla ma pojemności 2664 cm3, cztery cylindry i wałek rozrządu umieszczony w kadłubie. Zasila go pompa rozdzielaczowa ze sterowaniem elektronicznym, paliwo wtryskiwane jest do komory wstępnej. Podobnie jak w Patrolu chłodnicę powietrza doładowanego wyposażono w elektryczny wentylator, wymuszający przepływ powietrza w czasie powolnej jazdy terenowej. Maksymalna moc to 92 kW przy 3600 obr./min, a maksymalny moment obrotowy to 278 Nm przy 2000 obr./min.
Silnik benzynowy ma pojemność 2389 cm3, wałek rozrządu umieszczony w głowicy oraz po trzy zawory na cylinder. Rozwija moc maksymalną 87 kW przy 4800 obr./min, maksymalny moment obrotowy osiąga wartość 191 Nm przy 3200 obr./min.
Moment obrotowy silnika przekazywany jest na koła przez 5-biegową ręcznie sterowaną skrzynię. W wersji 2.7 TD istnieje możliwość zastosowania 4-biegowej przekładni automatycznej, współpracujące z nią hydrokinetyczne sprzęgło wyposażone jest w blokadę zmniejszającą zużycie paliwa.
Napęd jest stale przekazywany na koła tylne, z możliwością załączenia napędu na koła przednie nawet w czasie jazdy, pod warunkiem, że prędkość nie przekracza 40 km/h. Napęd na koła przednie przekazywany jest w skrzyni rozdzielczej przez przekładnię łańcuchową. Mechanizm wolnego koła blokuje się mechanicznie tzn. w chwili, gdy napędzana półoś zaczyna się obracać względem koła, następuje trwałe połączenie elementów sprzęgających
umieszczonych w piaście koła. Po wyłączeniu napędu kół przednich, aby rozłączyć mechanizm wolnego koła, należy włączyć bieg wsteczny i cofnąć się o odległość, odpowiadającą co najmniej jednemu obrotowi kół. Jeśli nie wykonamy tej operacji, wolne koło będzie stale zablokowane i w konsekwencji koła jezdne będą napędzały cały przedni układ napędowy, aż do skrzyni rozdzielczej.
System ABS stał się niemal standardem w samochodach osobowych, a także w popularnych terenowych. Jednak o ile w osobowych jest potrzebny zawsze, o tyle w terenowych w trakcie jazdy potrafi przeszkadzać. Zablokowane koło pojazdu terenowego ma tendencję do spychania przed sobą ziemi czy piachu, co skraca drogę hamowania. Z myślą o użytkownikach, którzy czasami opuszczają drogi utwardzone, Nissan wprowadził w Terrano II automatyczny wyłącznik ABS odłączający układ, jeżeli prędkość spada poniżej 8 km/h. Modernizacja układu hamulcowego Terrano II spowodowała wprowadzenie 5., dodatkowego czujnika tzw. g-sensor. Czujnik ten mierzy wartość opóźnienia pojazdu w czasie hamowania i w ten sposób rozróżnia przyczepność podłoża w celu odpowiedniego dobrania siły hamowania. Terrano II jest pierwszym samochodem terenowym seryjnie wyposażonym w układ EBD (Electronic Brake Distribution). Właśnie w pojazdach terenowych, gdzie wysoko umieszczony środek ciężkości sprawia, że przy hamowaniu koła tylne są znacznie odciążane, system EBD pozwala maksymalnie wykorzystać przyczepność zarówno dociążonych kół przednich jak i odciążonych tylnych.
Wprowadzone modyfikacje układu hamulcowego skróciły drogę hamowania od prędkości 100 km/h, w porównaniu do modelu poprzedniego o 5,6 m przy hamulcach zimnych i o 8,2 m przy hamulcach gorących.
Terrano stał się atrakcyjniejszy nie tylko pod względem bezpieczeństwa czynnego, ale także z uwagi na ochronę przed amatorami cudzej własności. Tak jak w poprzednich wersjach wyposażony jest w immobilizer NATS i system centralnej blokady zamków. Terrano 2000 ma pilot centralnego zamka, sterujący także układem zabezpieczającym przed kradzieżą, zintegrowany z kluczykiem zapłonu. Pojedyncze wciśnięcie przycisku na kluczyku otwiera tylko drzwi kierowcy, nie ma więc niebezpieczeństwa, że osoba niepowołana wsiądzie do samochodu przez któreś z pozostałych drzwi, otwierających się automatycznie w poprzednim modelu. Kluczyk zapłonu skrywa w sobie także transponder immobilizera wyposażony w funkcję identyfikacji, co zostało wykorzystane przy sterowaniu systemem audio samochodu. Radioodbiornik rozpoznaje po kluczyku, który z użytkowników siedzi za kierownicą i ustawia charakterystyczne, zaprogramowane dla niego parametry pracy. Komunikacja radioodbiornika z transponderem kluczyka gwarantuje także, że radio wymontowane (skradzione) z jednego samochodu nie będzie działało w innym.
Wszelkie zmiany w Terrano II 2000, mimo że nie rewolucyjne, spełniły pokładane w nich nadzieje – atrakcyjny samochód stał się jeszcze atrakcyjniejszy.