Zdjęcie/założenie głowicy
Naprawę głowicy mającą na celu usunięcie uszkodzonych zaworów, przywrócenie właściwego ciśnienia sprężania lub usunięcie nagaru można przeprowadzić bez konieczności wymontowania silnika, w związku z czym ten rodzaj operacji został poniżej opisany.
Głowicę wolno zdejmować tylko przy zimnym silniku, ponieważ w innym przypadku może dojść do jej skrzywienia.
■ Odłączyć akumulator.
■ Spuścić płyn z układu chłodzenia.
■ Wyjąć koło zapasowe.
■ Zdemontować filtr powietrza, osłonę i przewody nagrzewnicy oraz górny przewód chłodnicy.
■ Odłączyć od gaźnika cięgno „gazu”.
■ Ściągnąć przewody ze świec zapłonowych.
■ Odłączyć od gaźnika przewód paliwowy.
■ Odkręcić od kolektora rurę wydechową i przesunąć ją do dołu.
■ W silniku 900 wymontować gaźnik, rozdzielacz zapłonu i pokrywę zaworów. Stopniowo i na przemian poluzować nakrętki mocujące wsporniki osi dźwigienek zaworowych, az wszystkie zawory zostaną zamknięte. Odkręcić oś dźwigienek zaworowych i wyjąć drążki popychaczy. Drążki w kolejności wyjmowania wbijać w tekturkę, aby później uniknąć możliwości ich zamiany. Po stopniowym odkręceniu śrub głowicy, w odwrotnej kolejności, można zdjąć głowicę, pomagając sobie ewentualnie uderzeniami młotka z tworzywa sztucznego.
■ W silnikach 1100/1300 odkręcić osłonę paska zębatego. Poluzować nakrętkę napinacza paska, cofnąć rolkę i ponownie w tym położeniu dokręcić nakrętkę. Zsunąć pasek zębaty, starając się go nie przełamywać. Odkręcić gaźnik oraz kolektory ssący i wydechowy, a następnie odłączyć wszystkie przewody dochodzące do głowicy. Odkręcić stopniowo śruby głowicy w odwrotnej kolejności. Zdjąć głowicę, a jeśli przywarła do uszczelki, to można sobie pomóc młotkiem z tworzywa sztucznego.
■ Zdjąć uszczelkę głowicy, która musi być zawsze podczas demontażu wymieniana na nową.
Zakładanie głowicy przeprowadza się w odwrotnym porządku niż opisano to wcześniej, z zachowaniem następujących zaleceń.
Silnik 900
■ Na oczyszczoną powierzchnię głowicy położyć nową uszczelkę.
■ Na kadłub silnika położyć głowicę.
■ Włożyć śruby i wkręcić je palcami.
■ Dokręcić śruby kluczem dynamometrycznym w odpowiedniej kolejności, stosując najpierw moment 30 N • m, a następnie w drugim przejściu moment 59 N • m.
■ Włożyć drążki popychaczy, zwracając uwagę, aby prawidłowo weszły w popychacze.
■ Oś dźwigienek zaworowych nasadzić na śruby dwustronne głowicy i powoli wkręcić nakrętki samozabezpieczające, aż niektóre z zaworów całkowicie zostaną otwarte. Następnie śruby dokręcić momentem 39 N • m.
■ Ustawić luz zaworów w sposób opisany na stronie 57.
■ Wykonać pozostałe czynności w odwrotnym porządku niż podczas demontażu.
■ Napełnić układ chłodzenia i odpowietrzyć (patrz rozdział 2.8).
■ Sprawdzić poziom oleju, ponieważ może się zdarzyć, ze nastąpiły ubytki oleju. Jeśli zawory były docierane lub wymieniane, to olej silnikowy należy również wymienić.
Silniki 1100/1300
■ Obrócić wał korbowy ustawiając tłoki 1. i 4. cylindra w punkcie ZZ.
■ Na kadłub silnika położyć nową uszczelkę głowicy. Uszczelka ta ma po jednej stronie napis ALTO (góra) i tą powierzchnią musi być skierowana do głowicy.
■ Śruby i nakrętki głowicy dokręcać stopniowo momentem 40 N m, a następnie również stopniowo dwukrotnie o kąt 90*, w kolejności pokazanej na rysunku 2.11. Podczas dokręcania są potrzebne przynajmniej trzy przejścia.
■ Zamontować kolejno pozostałe części. Czynność zakładania paska zębatego została opisana na stronie 73.
■ Dalsze prace wykonać w porządku odwrotnym niż podczas demontażu.
■ Napełnić układ chłodzenia.
■ Sprawdzić poziom oleju w misce olejowej. Wymagana jest wymiana oleju, jeśli zawory były docierane lub wymieniane na nowe.