Naprawa pompy płynu chłodzącego – Fiat Uno

Naprawa pompy płynu chłodzącego – Fiat Uno Wymontowanie pompy ■    Spuścić płyn z układu chłodzenia. ■    Odłączyć dolny przewód gumowy (powinno to być już wcześniej wykonane). ■    Poluzować śruby mocujące alternator i zdjąć pasek klinowy. ■    Odkręcić od kadłuba pompę płynu chłodzącego . Na podstawie ilustracji można przeprowadzić dalszą rozbiórkę pompy. ■    Odkręcić pokrywę pompy … Czytaj dalej „Naprawa pompy płynu chłodzącego – Fiat Uno”

Naprawa pompy płynu chłodzącego – Fiat Uno

Wymontowanie pompy

■    Spuścić płyn z układu chłodzenia.

■    Odłączyć dolny przewód gumowy (powinno to być już wcześniej wykonane).

■    Poluzować śruby mocujące alternator i zdjąć pasek klinowy.

■    Odkręcić od kadłuba pompę płynu chłodzącego . Na podstawie ilustracji można przeprowadzić dalszą rozbiórkę pompy.

■    Odkręcić pokrywę pompy (20).

■    Wykręcić z obudowy śrubę ustalającą (1) z    podkładką (2).

■    Za pomocą specjalnego ściągacza A.40026    zsunąć wirnik (9)    z    wałka, przytrzymując obudowę ręką.

■    Wybić wałek (11) z obudowy (15) młotkiem przez miedziany pobijak.

■    Razem z wałkiem wyjdzie koło pasowe (5), podkładka (4). duże łożysko (6), tuleja dystansowa (7), mniejsze łożysko (13). pierścień oporowy (8) i pierścień osadczy (12). W obudowie pozostaną tylko uszczelniacz (10) i obie uszczelki typu ,.o-ring” (3) i (14).

■    Oprzeć wałek o pierścień oporowy (8), tak aby można było wycisnąć go z koła pasowego, łożysk, tulei i podkładek. Na wałku pozostaje tylko pierścień osadczy (12).

■    Wybić trzpieniem z obudowy uszczelniacz    (10) i podważając    małym wkrętakiem, wysunąć z rowków obie uszczelki

■    Wszystkie części dokładnie oczyścić i wszystko co jest skorodowane lub uszkodzone wymienić. W każdym przypadku należy wymieniać uszczelniacz, który jest do jednokrotnego użycia.

Składanie pompy

u Założyć na wałek nowy pierścień osadczy (12) i nasunąć pierścień oporowy (8).

■    Wcisnąć na wałek mniejsze łożysko (13).

■    Wsunąć tuleję dystansową (7) obrobionym rowkiem skierowanym w stronę mniejszego łożyska.

■    Zamontować duże łożysko (6) i podkładkę (4).

■    Wsunąć na wałek koło pasowe (5) tak głęboko, aż nastąpi wyprostowanie podkładki kształtowej (4).

■    W obudowę włożyć nowy uszczelniacz (10) i nowe uszczelki (3) i (14).

■    Położyć obudowę na odpowiednią podstawę i wcisnąć w nią skompletowany wałek, aż w otworze śruby ustalającej (1) będzie widoczny rowek tulei (7).

■    Wyjąć spod prasy obudowę i wcisnąć na wałek wirnik. Powinno się do tego użyć specjalnego przyrządu A.60433, który zapewni wymaganą głębokość osadzenia wirnika. Luz między łopatkami wirnika a obudową pompy powinien wynosić 0,8…1,3 mm.

■    Wyjąć spod prasy pompę i wkręcić śrubę ustalającą z podkładką.

■    Przykręcić pokrywę z nową uszczelką.

■    Zamontowanie pompy odbywa się w kolejności odwrotnej niż wymontowanie. Naciągnąć pasek klinowy  i napełnić układ chłodzenia.