Renault Master w wersji minibus testowaliśmy na trasie Warszawa – Paryż – Warszawa. Podróżowało nim pięć osób, a w drodze powrotnej „ładunek” uzupełniał bagaż o masie blisko 200 kg. Trzeba przyznać, że jazda w przestronnym wnętrzu, w wygodnych fotelach nie spowodowała zmęczenia, mimo że jednorazowy pokonywany dystans to nieco ponad 1000 km. Gdy obciążenie było mniejsze, można było wyczuć „galopowanie” samochodu, powodowane niską jakością krajowych dróg, a charakterystyczne dla zastosowanej w Masterze konstrukcji tylnego zawieszenia – sztywnej osi, utrzymywanej przez resory piórowe. Rozwiązanie takie przenosi duże obciążenia i zapewnia stały kontakt kół z nawierzchnią, nie jest jednak w stanie zagwarantować komfortu pasażerom. Ale wersja ta została przecież opracowana na bazie samochodu dostawczego i o tym trzeba pamiętać. Obciążenie pojazdu tę dolegliwość wyeliminowało. Drugim mankamentem, zauważalnym przy jeździe po autostradach, jest nie najlepsze wyciszenie wnętrza, co ciekawe, tylko w przedniej części pojazdu. Praca silnika przy prędkości ponad 115 km/h nie pozwala kierowcy na swobodną rozmowę z pasażerami lub słuchanie radia. Osoby siedzące w tylnych rzędach, a szczególnie na końcu auta mają zdecydowanie lepsze warunki podróżowania. Dodatkowo kierowcę dręczy świst powietrza, pojawiający się przy wyższych prędkościach w ramach drzwi przednich.
Samochód prowadzi się dobrze i precyzyjnie, ma bardzo dobrą stabilność utrzymywania wyznaczonego kierunku jazdy. Na pochwałę zasługują także hamulce, pozwalające panować nad pojazdem w każdych warunkach drogowych. Silnik i układ napędowy gwarantuje dobre własności trakcyjne i niezłą ekonomię eksploatacji. Zapas momentu obrotowego pozwala na swobodne wyprzedzanie ciężarówek i małych samochodów osobowych oraz utrzymywanie na autostradach prędkości w granicach wyznaczonych limitów. Układ napędowy znów przypomina, że bazą minibusa jest dostawczy furgon. Dla pojazdu o charakterze osobowym przełożenie dwóch pierwszych biegów jest zdecydowanie zbyt wysokie, co zwiększa częstotliwość posługiwania się skrzynią biegów, mimo że elastyczność silnika jest bardzo wysoka.
Wizyta na stacji benzynowej zaskakuje dwojako. Po pierwsze średnie zużycie paliwa z szybkiej jazdy szosowej i w gęstym ruchu miejskim zależnie od obciążenia zawiera się w granicach 8,9-10 dm3/100 km. Po drugie zbiornik mieści aż 100 dm3 paliwa, co wymaga odpowiedniej techniki napełniania, związanej z silnym pienieniem się oleju napędowego.
Podsumowując, Master w wersji minibus to samochód wygodny w użyciu (zwrotność, wymiary zewnętrzne, obszerność wnętrza) dynamiczny i ekonomiczny, oferujący przyzwoity komfort pasażerom. Może być wygodnym narzędziem dla firm, które muszą na krótkich i średnich dystansach zapewniać transport osób, często z pokaźnym bagażem. Może to być też dobry pomysł na samochód osobowy dla pokaźnej rodziny. W drugim zastosowaniu pomocna będzie możliwość rejestracji minbusa Renault jako samochodu osobowego, a przeszkodą w realizacji pomysłu wysoka cena pojazdu oraz jego wyposażenia dodatkowego.