Rozwój motoryzacji w Polsce Ludowej. Po zakończeniu drugiej wojny światowej władze państwowe stanęły wobec trudnego zadania tworzenia, zupełnie zniszczonego w czasie trwania działań wojennych, przemysłu motoryzacyjnego. W latach 1946 – 1948 opracowano konstrukcję 3,5-tonowego samochodu ciężarowego Star 20. Produkcję tych pojazdów rozpoczęto w 1949 r. w Zakładach Mechanicznych w Starachowicach. W 1951 r. uruchomiono wybudowaną przy pomocy ZSRR Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie. W tymże roku rozpoczęto produkcję samochodów FSO Warszawa, wg licencji radzieckiej (M20 Pobieda). W roku 1953 w FSO rozpoczęto prace nad konstrukcją samochodu małolitrażowego FSO Syrena, w którym zastosowano silnik dwusuwowy konstrukcji WSM w Bielsku. Serię próbną wypuszczono w 1957 r., a od 1958 r. rozpoczęto seryjną produkcję tych pojazdów. W 1951 r. uruchomoino nowo wybudowaną Fabrykę Samochodów Ciężarowych w Lublinie, rozpoczynając produkcję 2,5-to-nowych samochodów ciężarowych FSC Lublin wg licencji radzieckiej (Gaz-51). Ze względu na przestarzałą konstrukcję zaniechano produkcji tych pojazdów, a rozpoczęto produkcję samochodów ciężarowych FSC Żuk. Oprócz wymienionych podstawowych typów samochodów rozpoczęto produkcję autobusów ramowych, z wykorzystaniem zespołów samochodów Star, ciągników siodłowych, przyczep i wywrotek. Prawie jednocześnie rozpoczęto produkcję unowocześnionych samochodów FSO Warszawa i Star 21. W latach 1958/59 ma podstawie zespołów samochodu Warszawa uruchomiono w FSO produkcję samochodów specjalnych (sanitarek oraz pick-up) a w zakładach ZBNS-Nysa — samochodów dostawczych, mikrobusów i sanitarek, W tym samym okresie rozpoczęto w Sanoku produkcję bezramowego autobusu San-GOl w miejsce przestarzałego już autobusu Star. WSK Mielec i WSK Rzeszów rozpoczęły produkcję mikrosamochodów Mikrus, w 1960 r. przystąpiono w Jelczu do produkcji nowoczesnych autobusów Jelcz i samochodów ciężarowych Żubr o nośności 8 ton. W ostatnich latach uruchomiono produkcję pochodnych samochodu Żubr; samochodów ciężarowych Star 25, 27, 28, 29 oraz unowocześnionego samochodu Warszawa z silnikiem górnozaworowym i nowym nadwoziem. W roku 1967/68 uruchomiono produkcję nowoczesnego samochodu osobowego Polski Fiat 125P. W Zakładach Mechanicznych w Ursusie i Gorzowie produkowane są ciągniki dla rolnictwa (Ursus, Zetor, Dzik). W Polsce Ludowej uruchomiono również produkcję kilku typów motocykli, np, WFM, SHL, WSK, Junak, skuter WFM-Osa, silników przyczepowych do rowerów i motorowerów itp. W roku 1974 uruchomiono w Bielsku-Białej i Tychach seryjną produkcję samochodu małolitrażowego marki Polski Fiat 126p.
Rozwój motoryzacji w PRL
Rozwój motoryzacji w Polsce Ludowej. Po zakończeniu drugiej wojny światowej władze państwowe stanęły wobec trudnego zadania tworzenia, zupełnie zniszczonego w czasie trwania działań wojennych, przemysłu motoryzacyjnego. W latach 1946 – 1948 opracowano konstrukcję 3,5-tonowego samochodu ciężarowego Star 20. Produkcję tych pojazdów rozpoczęto w 1949 r. w Zakładach Mechanicznych w Starachowicach. W 1951 r. uruchomiono wybudowaną … Czytaj dalej „Rozwój motoryzacji w PRL”