Rozwój motoryzacji w Polsce Ludowej. Po zakończeniu drugiej wojny światowej władze państwowe stanęły wobec trudnego zadania tworzenia, zupełnie zniszczonego w czasie trwania działań wojennych, przemysłu motoryzacyjnego. W latach 1946 – 1948 opracowano konstrukcję 3,5-tonowego samochodu ciężarowego Star 20. Produkcję tych pojazdów rozpoczęto w 1949 r. w Zakładach Mechanicznych w Starachowicach. W 1951 r. uruchomiono wybudowaną przy pomocy ZSRR Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie. W tymże roku rozpoczęto produkcję samochodów FSO Warszawa, wg licencji radzieckiej (M20 Pobieda). W roku 1953 w FSO rozpoczęto prace nad konstrukcją samochodu małolitrażowego FSO Syrena, w którym zastosowano silnik dwusuwowy konstrukcji WSM w Bielsku. Serię próbną wypuszczono w 1957 r., a od 1958 r. rozpoczęto seryjną produkcję tych pojazdów. W 1951 r. uruchomoino nowo wybudowaną Fabrykę Samochodów Ciężarowych w Lublinie, rozpoczynając produkcję 2,5-to-nowych samochodów ciężarowych FSC Lublin wg licencji radzieckiej (Gaz-51). Ze względu na przestarzałą konstrukcję zaniechano produkcji tych pojazdów, a rozpoczęto produkcję samochodów ciężarowych FSC Żuk. Oprócz wymienionych podstawowych typów samochodów rozpoczęto produkcję autobusów ramowych, z wykorzystaniem zespołów samochodów Star, ciągników siodłowych, przyczep i wywrotek. Prawie jednocześnie rozpoczęto produkcję unowocześnionych samochodów FSO Warszawa i Star 21. W latach 1958/59 ma podstawie zespołów samochodu Warszawa uruchomiono w FSO produkcję samochodów specjalnych (sanitarek oraz pick-up) a w zakładach ZBNS-Nysa — samochodów dostawczych, mikrobusów i sanitarek, W tym samym okresie rozpoczęto w Sanoku produkcję bezramowego autobusu San-GOl w miejsce przestarzałego już autobusu Star. WSK Mielec i WSK Rzeszów rozpoczęły produkcję mikrosamochodów Mikrus, w 1960 r. przystąpiono w Jelczu do produkcji nowoczesnych autobusów Jelcz i samochodów ciężarowych Żubr o nośności 8 ton. W ostatnich latach uruchomiono produkcję pochodnych samochodu Żubr; samochodów ciężarowych Star 25, 27, 28, 29 oraz unowocześnionego samochodu Warszawa z silnikiem górnozaworowym i nowym nadwoziem. W roku 1967/68 uruchomiono produkcję nowoczesnego samochodu osobowego Polski Fiat 125P. W Zakładach Mechanicznych w Ursusie i Gorzowie produkowane są ciągniki dla rolnictwa (Ursus, Zetor, Dzik). W Polsce Ludowej uruchomiono również produkcję kilku typów motocykli, np, WFM, SHL, WSK, Junak, skuter WFM-Osa, silników przyczepowych do rowerów i motorowerów itp. W roku 1974 uruchomiono w Bielsku-Białej i Tychach seryjną produkcję samochodu małolitrażowego marki Polski Fiat 126p.
-
Najnowsze wpisy
- GPS – Ustalenie położenia skradzionego samochodu
- Wspomaganie układu kierowniczego
- Chrońmy swój samochód
- Zabezpieczenia mechaniczne samochodu przed kradzieżą
- Mazda 626
- Mazda 323
- Układ kierowniczy
- Mazda 121
- Nissan Terrano II 2000
- Suzuki Maruti 800
- Volkswagen Polo III facelifting – PODWOZIE I UKŁAD NAPĘDOWY
- Łada Niva
- Łada Samara
- Volkswagen Polo III facelifting – Nadwozie
- Łada 2105/2107
- Toyota Corolla VIII – SILNIK, UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
- Lexus GS 300
- Toyota Corolla VIII – Nadwozie
- Land Rover Discovery
- Land Rover Defender
- Jakość oleju
- Jakość paliwa
- Jakość materiałów
- Płyny amortyzatorów, hamulcowe
- Oleje silnikowe i smary stałe
- Oleje i smary
- Paliwa gazowe
- Oleje napędowe
- Rola auta w gospodarce
- Rodzaje pojazdów
Strony
Najnowsze komentarze
Styczeń 2021 P W Ś C P S N « Maj 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 Archiwa
Tagi
- airbag
- Alfa Romeo
- Audi
- blokada
- Cadillac
- Chevrolet
- Citroen
- Civic
- Corolla
- Daewoo
- Defender
- Discovery
- Ford
- Honda
- hybryda
- Kawasaki
- kradzież
- Lancia
- Land Rover
- Leon
- Lexus
- Maruti
- Master
- Matiz
- Mazda
- Mercedes
- motoryzacja
- Mustang
- Nissan
- Niva
- Peugeot
- poduszka powietrzna
- Polo
- Polonez
- radiolokacja
- Renault
- Samara
- Seat
- skoda
- technika
- Toyota
- Trevithick
- układ kierowniczy
- Volkswagen
- Łada
Kategorie