Przy długości całkowitej 4315 mm i rozstawie osi 2550 mm Prius oferuje przestronne wnętrze. W umieszczonym z przodu poprzecznie silniku spalinowym zastosowano elektroniczny pedał przyspieszenia i napędzany łańcuchem układ rozrządu. Umieszczony za tylnym siedzeniem zestaw akumulatorów wyposażono w wyłącznik bezpieczeństwa, przerywający obwód elektryczny w razie wypadku lub uszkodzenia.
Chłodzenie baterii podczas pracy zapewnia system wentylacji. Podwozie osłonięto, by poprawić warunki przepływu powietrza pod samochodem. W drzwiach zamontowano wzmocnienia boczne.
Ograniczono również straty cieplne i tarcia jednostki napędowej poprzez obniżenie prędkości obrotowej – maksymalny moment obrotowy 115 Nm jest rozwijany przy 4200 obr./min, a moc maksymalna przy 4500 obr./min. W urządzeniu, wspomagającym działanie układu kierowniczego, zrezygnowano z napędu hydraulicznego, decydując się na elektryczny. Jednocześnie nie oszczędzano na bezpieczeństwie. Prius jest wyposażony w układ ABS i elektroniczny regulator rozdziału sił hamowania. Przednie zawieszenie oparto na wahaczach poprzecznych, sprężynach śrubowych i kolumnach McPhersona, w tylnym z belką skrętną i sprężynami śrubowymi zastosowano podatne elementy łączące je z nadwoziem, korygujące samoczynnie tor ruchu krzywoliniowego.
Założenie ograniczenia czynności obsługowych zrealizowano, konstruując praktycznie bezobsługowe akumulatory, dostarczane przez firmę Panasonic. Nie wymagają one doładowywania w czasie eksploatacji samochodu, ich trwałość jest obliczona na 10 lat, a gwarancja niezawodności opiewa na lat pięć. Takim samym okresem gwarancji objęty jest cały pojazd (lakier 3 lata, perforacja blach 12 lat). Według danych producenta średnie zużycie paliwa wynosi 5,1 dm3/100 km, a wartość emisji C02 to 120 g/km, CO 0,63 g/km, HC 0,05 g/km, NOx 0,05 g/km. Jednocześnie osiągi auta pozostają na poziomie satysfakcjonującym przeciętnego użytkownika (prędkość maksymalna to 160 km/h, a czas rozpędzania 0+100 km/h 13,4 s).
Toyota planuje sprzedaż w Europie 5 tys. egzemplarzy modelu Prius rocznie. Zdolności produkcyjne japońskich fabryk to 3 tys. szt. miesięcznie, zatem reszta (31 tys. szt.) trafi do USA i na rynek rodzimy. Problemem pozostaje cena, skalkulowana, np. w Anglii na poziomie 16 tys. funtów, co odpowiada cenie większego Aven-sisa. Producent trzeźwo ocenia, że początkowo nabywcami będą raczej firmy i rządowe instytucje promujące dbałość o środowisko naturalne, a nie klienci indywidualni. Do świadomości ekologicznej trzeba dojrzeć, także pod względem finansowym.
-
Najnowsze wpisy
- GPS – Ustalenie położenia skradzionego samochodu
- Wspomaganie układu kierowniczego
- Chrońmy swój samochód
- Zabezpieczenia mechaniczne samochodu przed kradzieżą
- Mazda 626
- Mazda 323
- Układ kierowniczy
- Mazda 121
- Nissan Terrano II 2000
- Suzuki Maruti 800
- Volkswagen Polo III facelifting – PODWOZIE I UKŁAD NAPĘDOWY
- Łada Niva
- Łada Samara
- Volkswagen Polo III facelifting – Nadwozie
- Łada 2105/2107
- Toyota Corolla VIII – SILNIK, UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
- Lexus GS 300
- Toyota Corolla VIII – Nadwozie
- Land Rover Discovery
- Land Rover Defender
- Jakość oleju
- Jakość paliwa
- Jakość materiałów
- Płyny amortyzatorów, hamulcowe
- Oleje silnikowe i smary stałe
- Oleje i smary
- Paliwa gazowe
- Oleje napędowe
- Rola auta w gospodarce
- Rodzaje pojazdów
Strony
Najnowsze komentarze
Marzec 2021 P W Ś C P S N « Maj 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 Archiwa
Tagi
- airbag
- Alfa Romeo
- Audi
- blokada
- Cadillac
- Chevrolet
- Citroen
- Civic
- Corolla
- Daewoo
- Defender
- Discovery
- Ford
- Honda
- hybryda
- Kawasaki
- kradzież
- Lancia
- Land Rover
- Leon
- Lexus
- Maruti
- Master
- Matiz
- Mazda
- Mercedes
- motoryzacja
- Mustang
- Nissan
- Niva
- Peugeot
- poduszka powietrzna
- Polo
- Polonez
- radiolokacja
- Renault
- Samara
- Seat
- skoda
- technika
- Toyota
- Trevithick
- układ kierowniczy
- Volkswagen
- Łada
Kategorie