Toyota Prius Hybryda konstrukcja

Przy długości całkowitej 4315 mm i rozstawie osi 2550 mm Prius oferuje przestronne wnętrze. W umieszczonym z przodu poprzecznie silniku spalinowym zastosowano elektroniczny pedał przyspieszenia i napędzany łańcuchem układ rozrządu. Umieszczony za tylnym siedzeniem zestaw akumulatorów wyposażono w wyłącznik bezpieczeństwa, przerywający obwód elektryczny w razie wypadku lub uszkodzenia. Chłodzenie baterii podczas pracy zapewnia system wentylacji. … Czytaj dalej „Toyota Prius Hybryda konstrukcja”

Przy długości całkowitej 4315 mm i rozstawie osi 2550 mm Prius oferuje przestronne wnętrze. W umieszczonym z przodu poprzecznie silniku spalinowym zastosowano elektroniczny pedał przyspieszenia i napędzany łańcuchem układ rozrządu. Umieszczony za tylnym siedzeniem zestaw akumulatorów wyposażono w wyłącznik bezpieczeństwa, przerywający obwód elektryczny w razie wypadku lub uszkodzenia.
Chłodzenie baterii podczas pracy zapewnia system wentylacji. Podwozie osłonięto, by poprawić warunki przepływu powietrza pod samochodem. W drzwiach zamontowano wzmocnienia boczne.
Ograniczono również straty cieplne i tarcia jednostki napędowej poprzez obniżenie prędkości obrotowej – maksymalny moment obrotowy 115 Nm jest rozwijany przy 4200 obr./min, a moc maksymalna przy 4500 obr./min. W urządzeniu, wspomagającym działanie układu kierowniczego, zrezygnowano z napędu hydraulicznego, decydując się na elektryczny. Jednocześnie nie oszczędzano na bezpieczeństwie. Prius jest wyposażony w układ ABS i elektroniczny regulator rozdziału sił hamowania. Przednie zawieszenie oparto na wahaczach poprzecznych, sprężynach śrubowych i kolumnach McPhersona, w tylnym z belką skrętną i sprężynami śrubowymi zastosowano podatne elementy łączące je z nadwoziem, korygujące samoczynnie tor ruchu krzywoliniowego.
Założenie ograniczenia czynności obsługowych zrealizowano, konstruując praktycznie bezobsługowe akumulatory, dostarczane przez firmę Panasonic. Nie wymagają one doładowywania w czasie eksploatacji samochodu, ich trwałość jest obliczona na 10 lat, a gwarancja niezawodności opiewa na lat pięć. Takim samym okresem gwarancji objęty jest cały pojazd (lakier 3 lata, perforacja blach 12 lat). Według danych producenta średnie zużycie paliwa wynosi 5,1 dm3/100 km, a wartość emisji C02 to 120 g/km, CO 0,63 g/km, HC 0,05 g/km, NOx 0,05 g/km. Jednocześnie osiągi auta pozostają na poziomie satysfakcjonującym przeciętnego użytkownika (prędkość maksymalna to 160 km/h, a czas rozpędzania 0+100 km/h 13,4 s).
Toyota planuje sprzedaż w Europie 5 tys. egzemplarzy modelu Prius rocznie. Zdolności produkcyjne japońskich fabryk to 3 tys. szt. miesięcznie, zatem reszta (31 tys. szt.) trafi do USA i na rynek rodzimy. Problemem pozostaje cena, skalkulowana, np. w Anglii na poziomie 16 tys. funtów, co odpowiada cenie większego Aven-sisa. Producent trzeźwo ocenia, że początkowo nabywcami będą raczej firmy i rządowe instytucje promujące dbałość o środowisko naturalne, a nie klienci indywidualni. Do świadomości ekologicznej trzeba dojrzeć, także pod względem finansowym.