Volkswagen Polo III facelifting – PODWOZIE I UKŁAD NAPĘDOWY

Zmiany w podwoziu Polo polegają głównie na optymalizacji pracy zawieszenia, zwiększeniu skuteczności działania układu hamulcowego, ograniczeniu przenoszenia drgań z zawieszenia na koło kierownicy i nadwozie. W tym celu zwiększono rozstaw kół przedniej osi o 20 mm i zmieniono łożyskowanie górnego mocowania kolumn przedniego zawieszenia. Korekty charakterystyk elementów tłumiących poprawiły przyczepność kół do nawierzchni,, zapewniając jednocześnie … Czytaj dalej „Volkswagen Polo III facelifting – PODWOZIE I UKŁAD NAPĘDOWY”

Zmiany w podwoziu Polo polegają głównie na optymalizacji pracy zawieszenia, zwiększeniu skuteczności działania układu hamulcowego, ograniczeniu przenoszenia drgań z zawieszenia na koło kierownicy i nadwozie. W tym celu zwiększono rozstaw kół przedniej osi o 20 mm i zmieniono łożyskowanie górnego mocowania kolumn przedniego zawieszenia. Korekty charakterystyk elementów tłumiących poprawiły przyczepność kół do nawierzchni,, zapewniając jednocześnie bardzo wysoki komfort resorowania. Układ hamulcowy Polo jest wyposażony w czterokanałowy ABS z elektronicznie sterowaną blokadą mechanizmu różnicowego i korektorem siły hamowania tylnej osi. Opcją specjalną, nie oferowaną do tej pory w tej klasie aut, dostępną tylko w modelach o najwyższej mocy silnika i najwyższym poziomie wyposażenia jest system EPS – automatycznie wyprowadzający samochód z poślizgu.
W układzie napędowym zmodernizowanego Polo zaskakuje szeroka gama silników: pięć benzynowych i trzy wysokoprężne. Jednostki podstawowe to konstrukcje 4-cylindrowe z 8-zaworowym rozrządem. Najmniejszy silnik benzynowy ma pojemność 999 cm3 i moc 37 kW, drugi w kolejce silnik benzynowy ma pojemność 1390 cm3 i oferuje moc 44 kW. Uzupełnia je silnik z zapłonem samoczynnym z wtryskiem pośrednim do komory wstępnej i sterowaną elektronicznie pompą wtryskową. Silnik z pojemności 1896 cm3 uzyskuje moc maksymalną 47 kW.
Amatorów szybkiej jazdy czeka trudny wybór. Mają do dyspozycji silnik 1.4 o mocy 55 lub 74 kW, albo 1.6 oferujący moc 92 kW i maksymalny moment wynoszący 153 Nm przy 3300 obr./mirr. Dla wielbicieli diesla przygotowano dwa rarytasy. Pierwszym jest 4-cylindrowy wolnossący silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa, zasilany rotacyjną pompą wtryskową. Uzyskuje z 1716 cm3 pojemności moc 44 kW i średnie zużycie paliwa na poziomie 5 dm3 na 100 km. Drugi silnik to nowość na skalę światową – trzycylindrowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa, turbodoładowaniem i zasilaniem wysokociśnieniowym za pomocą pompowtryskiwaczy. Ten system zasilania został uznany przez konstruktorów VW za lepszy niż rozwiązanie typu common raił stosowane przez innych producentów. Silnik z pompowtryskiwaczami ma pojemność 1422 cm3 i moc maksymalną 55 kW. Średnie zużycie paliwa Polo z tym silnikiem wynosi 4,4 dm3 na 100 km.

Standardem dla każdego nowego Polo jest poduszka bezpieczeństwa dla kierowcy, wspomaganie układu kierowniczego, regulowane położenie kolumny kierownicy, system mocowania fotelików dla dzieci lsofix, atermiczne szyby, immobilizer, dojazdowe koło zapasowe i… 5-drzwiowe nadwozie. Polo ma wyższy poziom wyposażenią niż konkurenci z tego samego segmentu. Jakość materiałów użytych do budowy auta i wykończenie wnętrza już od pierwszego kontaktu z pojazdem budzi poczucie solidności i trwałości. Ergonomia wnętrza jest dobra, nie ma żadnych trudności ze znalezieniem potrzebnego wyłącznika czy uruchomieniem wybranego mechanizmu. Czytelność wskaźników i rozmieszczenie lampek kontrolnych pozwala na szybką ocenę aktualnego stanu samochodu i nie przeszkadza w jego prowadzeniu.
Jazda nowym Polo jest łatwa i komfortowa. Układ kierowniczy zapewnia dobrą precyzję prowadzenia, a hamulce całkowite panowanie nad pojazdem. Sterowanie skrzynią biegów i sprzęgłem nie wymaga użycia dużej siły i pozwala na szybką płynną jazdę. Miłym zaskoczeniem jest bardzo dobre, jak na auto segmentu B, wyciszenie i izolacja wnętrza od drgań. W zakresie prędkości obowiązujących na naszych drogach hałas silnika
nie przeszkadza w rozmowie i na dłuższą metę nie jest męczący. Jazda z większymi uchyleniami przepustnicy i „dokręcaniem” silnika do maksymalnych obrotów na niskich biegach okupiona jest jednak męczącym hałasem jednostki napędowej. Zawieszenie dobrze tłumi drobne nierówności drogi i nie powoduje nadmiernych przechyłów nadwozia w ciasnych zakrętach. Przy większych poprzecznych garbach odczuwa się zwiększoną, podyktowaną poprawą przyczepności, twardość elementów resorujących.
Rozczarowuje najsłabszy silnik o pojemności 1,4 dm3. Co prawda auto nim napędzane zawalidrogą nie jest, ale wielu konkurentów oferuje lepsze parametry trakcyjne z silników o mniejszych pojemnościach przy tym samym lub niższym zużyciu paliwa. Jeszcze gorzej wypada najmniejszy silnik (999 cm3, 37 kW). Polo ożywa i daje możliwość dynamicznej jazdy, gdy pod maską znajdzie się jednostka o mocy 55 kW. Lepsza jest też elastyczność układu napędowego. Mimo większej mocy poziom hałasu we wnętrzu nie wzrasta w sposób zauważalny.
Polo mimo minimalnych zmian zewnętrznych w stosunku do swego poprzednika stało się autem atrakcyjnym. Dzieje się tak za sprawą zdecydowanego unowocześnienia stylizacji wnętrza, zastosowania wysokiej jakości materiałów i wysokiej jakości wykończenia. Funkcjonalne nadwozie ma kształt pozbawiony ekstrawaganckich elementów stylistycznych, co nadaje mu ponadczasowy charakter. Osiem silników i cztery poziomy wyposażenia stwarzają możliwości doboru „auta na miarę”, spełniającego wymagania szerokiego kręgu użytkowników.