Zdjęcie/założenie głowicy silnika 1700 D
Głowicę wolno demontować dopiero wtedy, kiedy temperatura silnika wynosi poniżej 40 °C.
■ Spuścić częściowo płyn z układu chłodzenia.
■ Odłączyć przewód masowy akumulatora.
■ Wymontować filtr paliwa i od razu zatkać wloty przewodów.
■ Odłączyć od głowicy przewody układu chłodzenia.
■ Odłączyć przewód podciśnieniowy dochodzący do pompy przeponowej z lewej strony głowicy.
■ Odłączyć od kolektora ssącego przewód odpowietrzania skrzyni korbowej.
■ Zdemontować z kolektora pokrywę z filtrem powietrza.
■ Zdemontować osłonę paska zębatego.
■ Po zdjęciu wspornika odchylić do tylu alternator, który może pozostać przymocowany.
■ Zdjąć pasek klinowy.
■ Obrócić wał korbowy, „zgrywając” znaki ustawcze rozrządu.
■ Włączyć 5. bieg i zaciągnąć hamulec awaryjny.
■ Rozłączyć rurę wydechową od kolektora wydechowego.
■ Poluzować rolkę napinającą pasek zębaty i przesunąć ją do tyłu. W tym położeniu rolkę przykręcić.
■ Zdjąć pasek zębaty.
■ Kluczem 1860473000 odkręcić na wałku rozrządu koło zębate, które należy ściągnąć.
■ Zdjąć osłonę paska zębatego od strony silnika.
■ Zdemontować komplet przewodów wtryskowych między pompą wtryskową a wtryskiwaczami i natychmiast zatkać ich wloty.
■ Ściągnąć wtyczkę z czujnika temperatury płynu.
■ Zdjąć pokrywę zaworów.
■ Odkręcić śruby głowicy i zdjąć ją ostrożnie, w razie potrzeby pomóc sobie uderzeniami młotka z tworzywa sztucznego.
■ Usunąć z cylindrów ewentualne pozostałości płynu.
Zamontowanie głowicy przeprowadza się w kolejności odwrotnej, z zachowaniem następujących wymagań.
■ Wszystkie uszczelki muszą być wymienione.
■ Ściśle przestrzegać zalecanych momentów dokręcania.
■ Silniki o zapłonie samoczynnym wymagają podczas montażu zachowania absolutnej czystości. Dlatego też nie wolno używać czyściwa, lecz nie Strzępiącą się szmatę.
■ Przewody paliwowe muszą być przed montażem oczyszczone.
■ Aby uzyskać wymagany stopień sprężania, należy zmierzyć wystawanie tłoka w ZZ i dobrać odpowiednią uszczelkę.
Wystawanie tłoka Grubość uszczelki
do 0,3 mm 1,65 mm
0,3…0,5 mm 1,80 mm
ponad 0.5 mm 1.95 mm
Pomiar należy przeprowadzić bardzo dokładnie i starannie, z użyciem głębokościomierza.
■ Powierzchnię przylegania głowicy odtłuścić dokładnie pcrchloroetylenem. Uszczelkę wyjmuje-się z opakowania dopiero na krótko przed montażem, ponieważ na powietrzu zachodzą reakcje, które zmniejszają jej trwałość.
■ Uszczelkę położyć na kadłub napisem „ALTO” do góry.
■ Od razu założyć głowicę i dokręcić śruby
■ Po uruchomieniu silnika nie jest już konieczne dokręcanie śrub głowicy.