Czujnik ciśnienia w zasobniku
Czujnik ciśnienia w zasobniku jest we wszystkich samochodach mocowany w zasobniku ciśnienia i wytwarza sygnał napięcia zależny od ciśnienia. Czujnik jest zbudowany ze stalowej membrany, na której naniesiono element tensometryczny. Oba zewnętrzne styki służą do zasilania napięciem 5,0 V. Środkowy styk wysyła sygnał napięcia 0,3 do 4,5 V. W przypadku uszkodzenia czujnika sterownik przełącza regulację ciśnienia na sterowanie ciśnienia i zwiększa (np. na biegu jałowym) ciśnienie w zasobniku z 25 do 40 MPa. Silnik reaguje na wzrost ciśnienia twardą pracą. Z uszkodzonym czujnikiem ciśnienia w zasobniku silnik można uruchomić.
Prostą możliwością sprawdzenia czujnika jest rozłączenie złącza wtykowego przy pracującym silniku. Silnik pracuje wtedy bardziej twardo. Jeśli po ponownym połączeniu złącza pracuje cicho, oznacza to, że czujnik ciśnienia wysyła sygnał.
Jeśli silnik pracuje twardo i nie reaguje na rozłączenie złącza, oznacza to uszkodzenie czujnika ciśnienia w zasobniku. Przed wymianą czujnika należy sprawdzić, czy jest napięcie zasilania 5 V. Sprawdzenie w warsztacie, czy czujnik ciśnienia w zasobniku wskazuje dokładnie jest bardzo trudne. Sygnał napięcia musi jednak osiągać określone wartości w określonych jednoznacznie stanach ruchu silnika. Jeśli sygnał napięcia przy unieruchomionym silniku, na biegu jałowym i podczas swobodnego przyspieszania mieści się w granicach tolerancji i współczynnik wypełnienia impulsu dla zaworu regulacyjnego silnika jest prawidłowy, można przyjąć, że czujnik ciśnienia w zasobniku jest sprawny.
W celu sprawdzenia czujnika należy podłączyć woltomierz lub oscyloskop wtykiem pośrednim do przewodu sygnału i włączyć zapłon. Powinno wystąpić napięcie 0,3 do 0,5 V. Na biegu jałowym napięcie sygnału musi wynosić 1,2 do 1,3 V. W celu sprawdzenia w zakresie wysokiego ciśnienia dokonuje się swobodnego przyspieszania. Napięcie sygnału powinno wzrosnąć do wartości szczytowej ponad 4 V.