Przepływomierz powietrza

Przepływomierz powietrza Masowy przepływomierz powietrza jest przepływomierzem typu „z gorącą płytką” (z termoanemometrem warstwowym), który służy do pośredniej kontroli recyrkulacji spalin oraz, zależnie od wersji samochodu, do ograniczenia czarnego dymienia przy pełnym obciążeniu. Przepływomierz jest zasilany napięciem 5 V dla układu elektronicznego i napięciem pokładowym dla podgrzewania. Przesyła on do sterownika sygnał napięcia, który w … Czytaj dalej „Przepływomierz powietrza”

Przepływomierz powietrza

Masowy przepływomierz powietrza jest przepływomierzem typu „z gorącą płytką” (z termoanemometrem warstwowym), który służy do pośredniej kontroli recyrkulacji spalin oraz, zależnie od wersji samochodu, do ograniczenia czarnego dymienia przy pełnym obciążeniu. Przepływomierz jest zasilany napięciem 5 V dla układu elektronicznego i napięciem pokładowym dla podgrzewania. Przesyła on do sterownika sygnał napięcia, który w zależności od wydatku powietrza waha się od 1,0 V (dla zatrzymanego silnika) do 4,5 V (przy maksymalnym wydatku powietrza). Jeśli użytkownik samochodu zgłasza spadek mocy, a pamięć diagnostyczna wykazuje uszkodzenie przepływomierza, należy przed jego wymianą sprawdzić zasilanie napięciem po zdjęciu złącza wtykowego przepływomierza. W niektórych przypadkach sygnał napięcia nie odpowiada przepływającej masie powietrza. Wtedy są potrzebne dla różnych warunków pracy silnika wartości nominalne (podane dla silnika Mercedes 200 CDI poniżej).

Sygnał napięcia przepływomierza powietrza, Klasa C200 CDI

Prędkość obrotowa    Sygnał napięcia

[obr/min]    [V]

zapłon włączony, silnik zatrzymany    1,0
750    2,0-2,2
1500    2,7-2,9
2000    3,0-3,2
3000    3,3-3,5
4000    3,6-3,8

Warunki pomiaru: układ AGR wyłączony, zdjęty przewód podciśnienia zaworu AGR, wyłączone odbiorniki prądu i klimatyzacja, zawór AGR i turbosprężarka sprawne.

Wartości tych nie można odnosić bezpośrednio do innych silników, pomimo podobieństwa. Przy sprawnym masowym przepływomierzu powietrza można sprawdzić działanie zaworu AGR. W tym celu podłącza się oscyloskop lub woltomierz do styku sygnału przepływomierza i doprowadza silnik do prędkości obrotowej ok. 2000 obr/min. Przy tej prędkości obrotowej zawór AGR jest szeroko otwarty. Po zdjęciu przewodu elastycznego z zaworu AGR sygnał napięcia musi skokowo wzrosnąć, bowiem teraz zasysane powietrze nie jest wypierane przez spaliny. Jeśli nie wzrasta wcale lub wzrasta powoli, oznacza to brak łatwości ruchu zaworu lub jego nieszczelność.