Praca awaryjna układu Common Rail

Praca awaryjna układu Common Rail W przypadku wystąpienia usterek, które nie powodują niezdolności układu wtryskowego do pracy, zmniejszana jest dawka pełnego obciążenia lub zwiększana prędkość obrotowa biegu jałowego. Do takich usterek należą: uszkodzenie czujnika temperatury, zbyt niskie ciśnienie doładowania, uszkodzenie przepływomierza powietrza lub czujnika położenia pedału przyspieszenia. Ze względów bezpieczeństwa albo w celu uniknięcia poważniejszego … Czytaj dalej „Praca awaryjna układu Common Rail”

Praca awaryjna układu Common Rail

W przypadku wystąpienia usterek, które nie powodują niezdolności układu wtryskowego do pracy, zmniejszana jest dawka pełnego obciążenia lub zwiększana prędkość obrotowa biegu jałowego. Do takich usterek należą: uszkodzenie czujnika temperatury, zbyt niskie ciśnienie doładowania, uszkodzenie przepływomierza powietrza lub czujnika położenia pedału przyspieszenia.

Ze względów bezpieczeństwa albo w celu uniknięcia poważniejszego jego uszkodzenia, silnik zostanie zatrzymany, gdy:
– uszkodzony jest wtryskiwacz lub duży jest spadek ciśnienia w zasobniku
– stale otwarty wtryskiwacz powoduje ciśnienia szczytowe w komorze spalania wynoszące do 30 MPa, na które silnik po krótkim czasie zareagowałby całkowitym uszkodzeniem. Nie jest możliwe porównanie cylindrów przez rozłączenie złącza wtykowego wtryskiwacza. Po zdjęciu wtyku silnik zatrzyma się; dla tej metody sprawdzenia potrzebny jest dodatkowy wtryskiwacz, który należy podłączyć do rozłączonego wtyku, wówczas silnik pracuje na pozostałych cylindrach
– ciśnienie w zasobniku przekroczy 140 MPa
– nagle spadnie ciśnienia paliwa, ponieważ nieszczelność mogłaby spowodować pożar silnika
– uszkodzeniu ulegnie zawór regulacyjny ciśnienia i nie może być wytworzone ciśnienie w zasobniku; silnik nie daje się ponownie uruchomić
–  są uszkodzone czujnik położenia ZZ na kole zamachowym lub czujnik Halla na wałku rozrządu; jeśli czujnik Halla ulegnie uszkodzeniu podczas jazdy, silnik pracuje nadal, ale po zatrzymaniu nie daje się ponownie uruchomić

Jeśli silnik nie daje się uruchomić, najszybciej można sprawdzić układ zasilania paliwem, poluzowując przewody przelewowe na wtryskiwaczach i uruchamiając silnik. Po krótkim rozruchu paliwo musi wyciekać w małych ilościach. Jeśli tak nie jest, należy sprawdzić, czy mamy do czynienia z usterką elektryczną czy hydrauliczną. W przypadku szarpnięć i krótkotrwałych przerw w zapłonie podczas jazdy należy sprawdzić zasilanie napięciem oraz połączenia masowe sterownika. Jeśli są dobre, podejrzany jest czujnik położenia pedału przyspieszenia.