Drewno jako materiał konstrukcyjny ma coraz mniejsze zastosowanie w budowle i naprawie samochodów; Drewno sosnowe jest używane do produkcji skrzyń ładunkowych samochodów ciężarowych oraz ram siedzeń i oparć. Drewno bukowe i jesionowe stosowane jest na części konstrukcyjne nadwozi starych typów samochodów osobowych, jak np. DKW, IFA i P-70 oraz kabiny kierowcy samochodu ciężarowego Lublin. Szkło produkowane jest przez stopienie surowców podstawowych, topników i stabilizatorów. Ze stopienia tych surowców otrzymuje się masę szklaną, z której formuje się wyroby ze szkła. Do surowców podstawowych zalicza się surowce kwaśne, takie jak krzemionka, tlenek glinu, trójtlenek boru i pięciotlenek fosforu. Topnikami są surowce alkaliczne, jak węglan sodu i potasu lub tlenek sodowy i potasowy. Jako stabilizatorów używa się tlenku wapnia, magnezu, baru, cynku i ołowiu. Szkło jest nie przenikliwe dla cieczy i gazów, odporne na działanie czynników chemicznych, niepalne i wytrzymałe na podwyższoną temperaturę. W wysokiej temperaturze w stanie plastycznym daje się łatwo kształtować. Szkło mimo swej przezroczystości nie przepuszcza promieni nadfiołkowych. Dlatego produkuje się szkło kwarcowe, stosowane w autobusach turystycznych, które w pewnym stopniu przepuszcza promienie nadfiołkowe. Szyby samochodowe wykonywane są ze szkła bezpiecznego hartowanego jednowarstwowego lub ze szkła bezpiecznego wielowarstwowego. Szyby jednowarstwowe hartowane wykonuje się z wysokogatunkowego szkła lustrzanego, które poddaje się dwustronnemu szlifowaniu i polerowaniu, a następnie przycina się na żądane wymiary. Hartowanie polega na nagrzaniu szkła w piecu elektrycznym do temperatury zależnej od rodzaju szkła, a następnie równomiernym chłodzeniu powierzchni strumieniem sprężonego, powietrza w temperaturze pokojowej. Gięcie szyb panoramicznych odbywa się podczas hartowania. Nagrzaną w piecu szybę prasuje się między gipsowymi formami, a po ukształtowaniu studzi się sprężonym powietrzem. Szkło bezpieczne hartowane nosi różne nazwy handlowe, jak np. securit, phyroflex, stalinit itp. Szkło bezpieczne hartowane przy pękaniu rozpada się na drobne kawałki, pozbawione ostrych krawędzi. Szkło bezpieczne wielowarstwowe wykonuje się z dwóch płyt wysokogatunkowego szkła, połączonych ze sobą płytą szkła organicznego. Szkło wielowarstwowe może mieć również więcej warstw szyb i szkła organicznego. Szkło wielowarstwowe klejone przy uderzeniu nie rozpada się, lecz pęka promieniowo od miejsca uderzenia.
Drewno i szkło w aucie
Drewno jako materiał konstrukcyjny ma coraz mniejsze zastosowanie w budowle i naprawie samochodów; Drewno sosnowe jest używane do produkcji skrzyń ładunkowych samochodów ciężarowych oraz ram siedzeń i oparć. Drewno bukowe i jesionowe stosowane jest na części konstrukcyjne nadwozi starych typów samochodów osobowych, jak np. DKW, IFA i P-70 oraz kabiny kierowcy samochodu ciężarowego Lublin. Szkło … Czytaj dalej „Drewno i szkło w aucie”