■ Kadłub silnika jest odlewem żeliwnym, w którym bezpośrednio poruszają się tłoki.
■ Otwory cylindrów mierzy się w sposób pokazany na rysunku
■ Dopuszczalne odchyłki kształtu cylindrów:
– stożkowatość w jednej płaszczyźnie – 0,05 mm,
– owalizacja – 0,05 mm.
■ Kadłub wymaga obróbki, kiedy gładź cylindrów jest porysowana lub przekroczone zostały powyższe granice zużycia. Do dyspozycji są tłoki w trzech nadwymiarach.
■ Podczas obróbki kadłuba obowiązują następujące tolerancje:
– stożkowatość w jednej płaszczyźnie – 0.005 mm.
– owalizacja — 0.005 mm.
■ Obróbkę kadłuba należy zlecić specjalistycznemu warsztatowi.
■ Gniazda panewek głównych nie podlegają obróbce. W przypadku ich uszkodzenia kadłub należy wymienić.
■ Silnik 1300 D ma wałek pośredni, który jest podparty w tulejkach ślizgowych. Średnice nominalne tulejek wynoszą 38.464…38.484 mm i 36.964…36.984 mm. Jeśli powierzchnia tulejek jest porysowana, to można je wymienić narzędziami 1860478002 i 1860478000. Wciśnięte tulejki muszą być rozwiercone narzędziami 1890392000, 1890392002,
1890392005,1890392004 i 1890392003. Wciskając tulejki, trzeba zwrócić uwagę na położenie otworów smarowych.
■ Równocześnie należy zmierzyć średnicę czopów łożyskowych wałka pośredniego. Średnice nominalne wynoszą 38,393…38.418 mm i 36,893…36.918 mm. Kiedy wałek ma mniejszą średnicę od podanej, to trzeba go wymienić.