Guma – simmering,uszczelki

  Guma – simmering,uszczelki Guma jest produktem powiązania chemicznego kauczuku naturalnego lub sztucznego z siarką. Proces ten nazywa się wulkanizacją. W procesie tym stosuje się ponadto tlenki cynku lub magnezu, kwas stearynowy, kwas mlekowy, fenole, wazelinę lub parafinę, sadze, kaolin, kredę i środki barwiące. Środki te stosuje się jako przyspieszacze opóźniacze, zmiękczacze, napełniacze i środki … Czytaj dalej „Guma – simmering,uszczelki”

 

Guma – simmering,uszczelki

Guma jest produktem powiązania chemicznego kauczuku naturalnego lub sztucznego z siarką. Proces ten nazywa się wulkanizacją. W procesie tym stosuje się ponadto tlenki cynku lub magnezu, kwas stearynowy, kwas mlekowy, fenole, wazelinę lub parafinę, sadze, kaolin, kredę i środki barwiące. Środki te stosuje się jako przyspieszacze opóźniacze, zmiękczacze, napełniacze i środki przeciw starzeniowe. Dobierając odpowiednie składniki można produkować gumę miękką i twardą, odporną na ścieranie, odporną na działanie paliw i smarów lub kwasów, ciepła i gazów. Do najważniejszych elementów gumowych stosowanych w samochodach należą opony, dętki, elementy uszczelniające, paski klinowe, węże gumowe, tuleje gumowe, sprzęgła gumowo-tkaninowe, zderzaki gumowe, pasy gumowe siedzeń, wkłady siedzeń, dywaniki i wycieraczki szyb. Elementy uszczelniające używane są w budowie samochodów w dużym asortymencie, zależnie od zastosowania. Pierścienie uszczelniające mają przekrój kołowy i osadzane są w rowkach prostokątnych lub trójkątnych między uszczelnianymi powierzchniami. Stosowane są w połączeniach spoczynkowych oraz do uszczelniania wałków wykonujących ruchy postępowo-zwrotne. Samouszczelniacze typu simmerring używane są do uszczelniania wałków wykonujących ruch obrotowy lub postępowo-zwrotny. Uszczelniacze te mają elastyczne obrzeże, którego krawędź pod wpływam rozciągania gumy i działania sprężyny dociskowej obejmuje wałek, zabezpieczając zgarnięcie oleju z powierzchni wałka. Produkowane są z gumy odpornej na działanie olejów, smarów, benzyny i nafty w zakresie temperatury od —25° do 110°C. Uszczelki układu hamulcowego (tłoczki hamulcowe) wykonywane są z gumy odpornej na działanie płynu hamulcowego i temperatury w zakresie od -350 do 110°C. Uszczelki te powinny mieć dokładnie wykonane obrzeże w celu zachowania szczelności układu hamulcowego. Osłony faliste z gumy olejoodpornej stosowane są do uszczelniania wałków i sworzni wykonujących ruch postępowo-zwrotny lub wahliwy, jak np. przy tłoczysku pompy hamulcowej. Osłony te zabezpieczają przed zanieczyszczeniami, a nieraz stanowią dodatkowo zbiornik smaru. Przepony gumowe lub gumowo-tkaninowe stosowane są do pomp paliwowych i podciśnieniowych regulatorów zapłonu. Uszczelki do nadwozi produkowane są z gumy odpornej na starzenie, tj. na wysychanie, pękanie i kruszenie. Kształt ich przekroju jest przeważnie dość skomplikowany. Niektóre uszczelki do nadwozi produkowane są z gumy piankowej lub z gumy porowatej, pokrytej warstwą gumy twardej. Paski klinowe produkowane są z gumy wzmocnionej kordem .bawełnianym lufo włóknem wiskozowym, nylonowym albo terylenowym. Zewnętrzna warstwa gumy jest przeważnie odporna na podwyższoną temperaturę i działanie oleju.