Jakość materiałów

Jakość materiałów Jakość materiałów, dokładność obróbki skrawaniem oraz jakość obróbki cieplnej i cieplno chemicznej części decydują o ich wytrzymałości i odporności na zużycie. Stosowanie na poszczególne części materiałów dobrej jakości w zdecydowany sposób wpływa na ich trwałość. Szczególnie części o skomplikowanej konstrukcji i trudne w naprawie i wykonaniu powinny być wykonywane z dobrych materiałów, zapewniających … Czytaj dalej „Jakość materiałów”

Jakość materiałów

Jakość materiałów, dokładność obróbki skrawaniem oraz jakość obróbki cieplnej i cieplno chemicznej części decydują o ich wytrzymałości i odporności na zużycie. Stosowanie na poszczególne części materiałów dobrej jakości w zdecydowany sposób wpływa na ich trwałość. Szczególnie części o skomplikowanej konstrukcji i trudne w naprawie i wykonaniu powinny być wykonywane z dobrych materiałów, zapewniających dużą odporność na zużycie. Zwiększenie twardości powierzchni części przez hartowanie powierzchniowe lub nawęglanie wielokrotnie zwiększa odporność na zużycie. Wykonanie tulei cylindrowych z żeliwa stopowego, zawierającego chrom i nikiel, uodparnia je na działanie korozji i przez to zwiększa ich trwałość. Dokładność obróbki powierzchni części również w istotny sposób wpływa na zużycie. Im większa gładkość obrobionej części, tym wolniej rozwija,się proces korozji i tym płytsze są uszkodzenia warstw zewnętrznych części. Nierówności na powierzchniach współpracujących ślizgowo pogarszają warunki smarowania, gdyż utrudniają powstawanie lub nawet przerywają ciągłość warstewki oleju, powodując wcześniejsze zużycie.

Właściwy dobór luzów

Właściwy dobór luzów pomiędzy współpracującymi częściami ma duży wpływ na proces zużycia. Jeżeli pomiędzy współpracującymi częściami jest za mały luz, to następuje szybsze zużycie, a nawet możliwość uszkodzenia części. Przy zbyt małym luzie nie można uzyskać tarcia płynnego, ze względu na brak ciągłej warstewki smarującej. Powoduje to nagrzewanie się współpracujących ślizgowo części oraz uszkodzenia powierzchni w postaci rys i zadziorów, co często doprowadza do zatarcia. Zbyt duży luz jest również bardzo niepożądany, gdyż olej łatwo wypływa wówczas spomiędzy współpracujących powierzchni części, co powoduje szybkie wybijanie się części. W związku z tym należy zawsze przestrzegać przy montażu ustalonych w instrukcjach naprawczych luzów montażowych. Instrukcje naprawy określają również największe dopuszczalne luzy wynikające ze zużycia, po których osiągnięciu należy wykonać naprawę.

Wpływ konstrukcji

Na intensywność zużywania się części ma wpływ wiele czynników. Do najważniejszych z nich zaliczamy: właściwą konstrukcję części i zespołów, jakość materiałów i dokładność obróbki części, właściwy dobór luzów między współpracującymi częściami, jakość paliwa i smarów oraz warunki eksploatacji pojazdu samochodowego. Wpływ konstrukcji części i zespołów ma duże znaczenie na szybkość zużywania się samochodu. Zastosowanie ulepszonych filtrów powietrza zapobiega przedostawaniu się do wnętrza silnika drobnych cząstek kwarcu, przyspieszających zużycie cylindra. Konstrukcja coraz wydajniejszych filtrów oleju zmniejsza ilość mechanicznych zanieczyszczeń w oleju, co ma duży wpływ na proces mechanicznego zużycia części. Zastosowanie różnego rodzaju urządzeń przyspieszających nagrzewanie zimnego silnika zmniejsza korodujące działanie gazów spalinowych i pary wodnej na ścianki cylindra. Stosowanie w skrzyniach biegów synchronizatorów oraz planetarnych skrzyń biegów zmniejsza zużycie i możliwość uszkodzenia kół zębatych. Szczelne obudowy mechanizmów oraz osłony gumowe, np. sworzni kulistych, zabezpieczają przed zanieczyszczeniami i tym samym zwiększają żywotność części.