Kleje i żywice w samochodzie

Kleje i żywice Kleje produkuje się w bardzo dużej ilości odmian i z wielu różnych surowców. Klejeniem można łączyć wszystkie elementy samochodu, nie wyłączając części metalowych. Rozróżnia się kleje pochodzenia naturalnego i syntetycznego. Kleje syntetyczne dzielą na organiczne i nieorganiczne. Największe zastosowanie w budowie samochodów mają kleje syntetyczne organiczne^ a zwłaszcza kleje chloroprenowe produkowane z … Czytaj dalej „Kleje i żywice w samochodzie”

Kleje i żywice

Kleje produkuje się w bardzo dużej ilości odmian i z wielu różnych surowców. Klejeniem można łączyć wszystkie elementy samochodu, nie wyłączając części metalowych. Rozróżnia się kleje pochodzenia naturalnego i syntetycznego. Kleje syntetyczne dzielą na organiczne i nieorganiczne. Największe zastosowanie w budowie samochodów mają kleje syntetyczne organiczne^ a zwłaszcza kleje chloroprenowe produkowane z kauczuku syntetycznego, jak np. butapren. Klej ten może być stosowany do łączenia części, które pracują w temperaturze nie przekraczającej 80 °C. Kleje butaprenowe używane są w samochodzie do łączenia następujących materiałów: blacha — guma, blacha — derma, blacha — filc, drewno — derma, drewno — guma, szkło — guma, szkło — filc i blacha — PCW. Przed nałożeniem warstwy kleju konieczne jest odtłuszczenie powierzchni łączonych części. Największe zastosowanie w przemyśle samochodowym mają następujące kleje syntetyczne: Klej z żywic fenolowych do klejenia aluminium, nadwozi z fenoplastów, drewna i tektury. Klej poliuretanowy do klejenia metali z tworzywami niemetalowymi, a przede wszystkim gumą. Klej z polioctanu winylu do klejenia materiałów celulozowych. Kleje epoksydowe do klejenia stopów lekkich, tworzyw sztucznych i metali z drewnem. Kleje karbinolowe do klejenia metali.