Paliwa silnikowe benzynowe

Paliwa silnikowe benzynowe Do napędu silników spalinowych samochodowych używane są paliwa lekkie benzynowe, paliwa ciężkie, czyli oleje napędowe oraz paliwa gazowe, takie jak gaz ciekły, gaz wysokosprężony i gaz generatorowy. Paliwa benzynowe stosowane są do napędu silników z zapłonem iskrowym, a oleje napędowe do napędu silników z zapłonem samoczynnym. Paliwa gazowe mogą być zastosowane do … Czytaj dalej „Paliwa silnikowe benzynowe”

Paliwa silnikowe benzynowe

Do napędu silników spalinowych samochodowych używane są paliwa lekkie benzynowe, paliwa ciężkie, czyli oleje napędowe oraz paliwa gazowe, takie jak gaz ciekły, gaz wysokosprężony i gaz generatorowy. Paliwa benzynowe stosowane są do napędu silników z zapłonem iskrowym, a oleje napędowe do napędu silników z zapłonem samoczynnym. Paliwa gazowe mogą być zastosowane do napędu silników z zapłonem iskrowym oraz silników z zapłonem samoczynnym po odpowiednim przystosowaniu tych silników. Paliwa silnikowe benzynowe otrzymywane są z benzyny uzyskanej z przeróbki ropy naftowej lub syntezy węgla z wodorem oraz domieszek składników przeciwstukowych. Paliwa te powinny mieć dużą wartość opałową, odznaczać się dobrą lotnością i prężnością par, nie wytwarzać osadów oraz powodować bezdetonacyjne spalanie w silniku. Nie powinny zawierać zanieczyszczeń mechanicznych i wody, być odporne na zamarzanie i rozwarstwianie w niskich temperaturach oraz nie wykazywać skłonności do rozkładu. Wartość opałowa, paliw benzynowych wynosi 10400-10600 kcal/kg. Wartość opałowa jest miarą energii zawartej w jednostce paliwa; jest to ilość ciepłą wywiązanego w procesie całkowitego i zupełnego spalenia 1 kg paliwa stałego lub ciekłego i następnie ochłodzenia produktów spalania do początkowej temperatury paliwa. Prężność par charakteryzuje dążność paliwa do przejścia w stan gazowy. Im większa jest prężność par paliwa, tym łatwiejsze jest uruchomienie silnika, lecz jednocześnie zwiększa się zdolność paliwa do tworzenia się korków parowych w przewodach. Prężność par paliw benzynowych wynosi 0,4-0,8 kG/cm2. Lotność paliwa określą, jaki jego procent, odparowuje w określonej temperaturze i określonych warunkach. W celu wytworzenia właściwej mieszanki paliwowo-powietrznej należy użyć paliwa o wystarczająco dużej lotności. Odporność na detonacje paliwa benzynowego jest jedną z głównych cech charakteryzujących paliwo. Miernikiem odporności paliwa na spalanie detonacyjne jest jego liczba oktanowa (symbol LO). Liczbę oktanową paliwa ustala się przez porównanie badanego paliwa z paliwem wzorcowym. Paliwem wzorcowym jest (mieszanina izooktanu (LO = 100) i heptanu (LO = 0). Wartość liczby oktanowej stanowi procentowa zawartość izooktanu w mieszaninie wzorcowej. Do porównywania badanego paliwa z paliwem wzorcowym stosuje się wzorcowy silnik jednocylindrowy o zmiennym stopniał sprężania i znormalizowanych wymiarach. Istnieją dwie metody oznaczania liczby oktanowej paliwa. Metoda badawcza (symbol MR) i metoda motorowa (symbol MM). Zasada oznaczania liczby oktanowej jest w obu metodach taka sama, a różnią się one od siebie tylko warunkami pracy silnika wzorcowego, na którym oznacza się odporność detonacyjną paliwa. Metoda motorowa przewiduje nieco trudniejsze warunki pracy silnika i w związku z tym wykazuje ona o 3-6 jednostek mniej niż metoda badawcza.