Oleje silnikowe i smary stałe
Oleje silnikowe otrzymuje się z ropy naftowej. Rafinacja tych olejów może być przeprowadzona za pomocą kwasu siarkowego (rafinacja kwasowa) lub za pomocą różnego rodzaju rozpuszczalników (rafinacja selektywna). Przez rafinację selektywną otrzymuje się lepsze gatunki olejów. Wszystkie oleje Superol mają dodatki myjące, przeciwkorozyjne, przeciwutleniające oraz obniżające temperaturę krzepnięcia i powiększające lepkość. Zastosowanie właściwego gatunku oleju do danego samochodu określa instrukcja obsługi samochodu oraz tablice polecające Centrali Produktów Naftowych. Oleje przekładniowe stosowane są do smarowania wszelkiego rodzaju przekładni zębatych, jak skrzynie biegów, przekładnie główne, przekładnie kierownicze itp. Oleje przekładniowe powinny przyczyniać się do zmniejszenia zużycia części i strat energii na pokonanie oporów tarcia oraz odprowadzać ciepło z powierzchni części i zabezpieczać je przed korozją. Smary stałe stosowane są do smarowania mechanizmów podwozia, ruchomych części nadwozia oraz tych części, które z różnych względów nie mogą być smarowane olejem. Smar stały składa się głównie z oleju mineralnego i środka nadającego mu gęstość, czyli zagęszczacza. Środkami zagęszczającymi są przeważnie mydła. Zależnie od rodzaju mydła stosowanego w smarze jako zagęszczacze rozróżnia się smary wapniowe, sodowe, litowe itp. Najczęściej produkowane są smary wapniowe. Do najbardziej charakterystycznych własności smarów zalicza się: — temperaturę kropienia, określającą górną granicę temperatury, w której smar może pracować, — okres trwałości chemicznej, — cechy antykorozyjne, zależne głównie od zawartości kwasów, i zasad, — penetrację określającą konsystencję smaru.