Sprawdzanie wału korbowego silnika 1300 D/1700 D Fiat Uno

Naprawa układu korbowo-tłokowego przebiega dla silników 1300 D i 1700 D podobnie, pomimo kilku różnic w ich budowie. ■    Wszystkie elementy układu dokładnie oczyścić i odtłuścić. ■    Panewki poddać kontroli wzrokowej: czarna powierzchnia strony ściskanej wskazuje na skrzywienie korbowodu (dotyczy panewek korbowych), przedostanie się zanieczyszczeń pod panewkę lub skrzywienie kadłuba silnika (dotyczy panewek głównych); panewki, … Czytaj dalej „Sprawdzanie wału korbowego silnika 1300 D/1700 D Fiat Uno”

Naprawa układu korbowo-tłokowego przebiega dla silników 1300 D i 1700 D podobnie, pomimo kilku różnic w ich budowie.

■    Wszystkie elementy układu dokładnie oczyścić i odtłuścić.
■    Panewki poddać kontroli wzrokowej: czarna powierzchnia strony ściskanej wskazuje na skrzywienie korbowodu (dotyczy panewek korbowych), przedostanie się zanieczyszczeń pod panewkę lub skrzywienie kadłuba silnika (dotyczy panewek głównych); panewki, które obróciły się w gniazdach, poznaje się po rowkach na ich zewnętrznej, stalowej stronie i po spłaszczonych noskach; w takim przypadku trzeba wymienić korbowody lub kadłub silnika.

Sprawdzanie wału korbowego

■    Zmierzyć mikromierzem czopy wału korbowego; dopuszczalne są następujące odchyłki:

–    stożkowatość i owalizacja    –    0.005 mm.

luz roboczy panewek głównych    –    0,026…0,081    mm    (1300    D),

–    0,022…0.067 mm (1700 D),

–    luz roboczy panewek korbowych    –    0,022…0,084    mm    (1300    D),

–    0,028…0.075 mm (1700 D),

–    luz osiowy walu    —    0,055…0,265    mm    (1300    D),

–    0,055…0,305 mm (1700 D).

■    Dobrać panewki w zależności od średnicy czopów wału i włożyć je w gniazda w stanie suchym. Na panewki położyć wał korbowy, nie obracając go, i pod pokrywy podłożyć plastykowe paski „Plastigage”. Przeprowadzić pomiar luzu roboczego panewek. Pokrywy łożysk dokręcać następującymi momentami:

–    silnik 1300 D – wszystkie 80 Nm.

–    silnik 1700 D podpora 1. (od strony napędu rozrządu) 80 Nm. pozostałe 113 Nm.

■    Jeśli wymagany luz nie jest zachowany, to należy określić przyczynę (błąd montażowy, błąd pomiaru, skrzywienie części). Skrzywiony kadłub trzeba wymienić, natomiast wał korbowy można szlifować na następny wymiar naprawczy.

■    W ten sam sposób mierzy się luz roboczy w panewkach korbowych.

■    Zamontować wał korbowy posmarowany olejem i włożyć półpierścienie oporowe łożyska ustalającego.

Fiat Uno silnik-23■    Za pomocą czujnika zegarowego zmierzyć luz osiowy wału korbowego. Półpierścienie nadwymiarowe występują jako część zamienna. Oba pólpierścienie muszą mieć tę samą grubość, a ich rowki muszą być skierowane w stronę wału korbowego.

■    Po przykręceniu pokryw czopów głównych wał powinien dawać się lekko obrócić. Jeśli stwierdzi się zacinanie wału. to należy odszukać tego przyczynę.