Naprawa układu korbowo-tłokowego przebiega dla silników 1300 D i 1700 D podobnie, pomimo kilku różnic w ich budowie.
■ Wszystkie elementy układu dokładnie oczyścić i odtłuścić.
■ Panewki poddać kontroli wzrokowej: czarna powierzchnia strony ściskanej wskazuje na skrzywienie korbowodu (dotyczy panewek korbowych), przedostanie się zanieczyszczeń pod panewkę lub skrzywienie kadłuba silnika (dotyczy panewek głównych); panewki, które obróciły się w gniazdach, poznaje się po rowkach na ich zewnętrznej, stalowej stronie i po spłaszczonych noskach; w takim przypadku trzeba wymienić korbowody lub kadłub silnika.
Sprawdzanie wału korbowego
■ Zmierzyć mikromierzem czopy wału korbowego; dopuszczalne są następujące odchyłki:
– stożkowatość i owalizacja – 0.005 mm.
luz roboczy panewek głównych – 0,026…0,081 mm (1300 D),
– 0,022…0.067 mm (1700 D),
– luz roboczy panewek korbowych – 0,022…0,084 mm (1300 D),
– 0,028…0.075 mm (1700 D),
– luz osiowy walu — 0,055…0,265 mm (1300 D),
– 0,055…0,305 mm (1700 D).
■ Dobrać panewki w zależności od średnicy czopów wału i włożyć je w gniazda w stanie suchym. Na panewki położyć wał korbowy, nie obracając go, i pod pokrywy podłożyć plastykowe paski „Plastigage”. Przeprowadzić pomiar luzu roboczego panewek. Pokrywy łożysk dokręcać następującymi momentami:
– silnik 1300 D – wszystkie 80 Nm.
– silnik 1700 D podpora 1. (od strony napędu rozrządu) 80 Nm. pozostałe 113 Nm.
■ Jeśli wymagany luz nie jest zachowany, to należy określić przyczynę (błąd montażowy, błąd pomiaru, skrzywienie części). Skrzywiony kadłub trzeba wymienić, natomiast wał korbowy można szlifować na następny wymiar naprawczy.
■ W ten sam sposób mierzy się luz roboczy w panewkach korbowych.
■ Zamontować wał korbowy posmarowany olejem i włożyć półpierścienie oporowe łożyska ustalającego.
■ Za pomocą czujnika zegarowego zmierzyć luz osiowy wału korbowego. Półpierścienie nadwymiarowe występują jako część zamienna. Oba pólpierścienie muszą mieć tę samą grubość, a ich rowki muszą być skierowane w stronę wału korbowego.
■ Po przykręceniu pokryw czopów głównych wał powinien dawać się lekko obrócić. Jeśli stwierdzi się zacinanie wału. to należy odszukać tego przyczynę.