Szarpania pod obciążeniem – silnik CDI – Common Rail

Objawy

W samochodzie klienta występują szarpania pod obciążeniem w obszarze od niższych do średnich prędkości obrotowych, głównie na wyższych biegach. Jest to częściowo powiązane z podłużnym kołysaniem pojazdu w tych zakresach prędkości obrotowych. Ciągłe szarpania mają także miejsce podczas wjeżdżania na wzniesienie.

Przyczyna – zanieczyszczone albo uszkodzone wtryskiwacze

Zanieczyszczenie wtryskiwaczy jest spowodowane np. zanieczyszczeniem paliwa, zanieczyszczeniami układu wtryskowego, uwolnieniem zanieczyszczeń w wyniku dodania do paliwa środka do czyszczenia układu wtryskowego. Mechaniczne uszkodzenia wtryskiwaczy są wynikiem niedostatecznego ciśnienia wtrysku, nieprawidłowego kształtu strugi czy nieszczelności.

Zdiagnozowanie i usunięcie usterki

Jeśli po jeździe próbnej stwierdzi się, że przyczyną problemów nie jest napęd, a sprawdzanie luzów w układzie przeniesienia napędu pozwoli wykluczyć ich wpływ na występowanie zgłaszanych objawów (kołysanie podłużne może być powodowane luzami przegubów wałów napędowych i pół-osi, owalnością kół itd.) oraz początek tłoczenia mieści się w polu tolerancji producenta, to należy sprawdzić wtryskiwacze korzystając z próbnika lub stanowiska do sprawdzania wtryskiwaczy. Większość warsztatów, które nie wyspecjalizowały się w naprawach silników wysokoprężnych, może mieć problemy z silnikami z pompow-tryskiwaczami lub z Common Rail.

Oprócz odpowiedniej jakości rozpylenia i prawie jednakowego ciśnienia wtrysku wszystkich wtryskiwaczy bardzo ważną sprawą jest również możliwie identyczna wielkość dawek paliwa wtryskiwanych przez poszczególne wtryskiwacze. Sprawdza się to zbierając wtryskiwane paliwo do szklanych, kalibrowanych cylindrów pomiarowych, każdorazowo przez taką samą liczbę skoków pompy. Zanieczyszczenie rozpoznaje się po postrzępionym, nieregularnym stożku wtrysku, w którym są widoczne silne strumienie paliwa. Poza tym, w miejscu wylotu paliwa występują zwykle czarne błyszczące miejsca. Są to osady nagaru. Jest kilka sposobów usunięcia usterki powodowanej wadliwą pracą wtryskiwaczy: można zamontować kompletne, wcześniej wstępnie wyregulowane wtryskiwacze regenerowane lub – jeśli klient życzy sobie nieco tańszej naprawy – w obsadach wtryski-waczy wymienić rozpylacze, regulując równocześnie we własnym zakresie ciśnienie wtrysku albo, jeśli dysponuje się niezbędnymi urządzeniami, oczyścić wtryskiwacze (za pomocą środków chemicznych i myjni ultradźwiękowej, w podobny sposób jak wtryskiwacze do silników benzynowych). Pod terminem „środki chemiczne” nie należy rozumieć różnych cudownych specyfików, które wciąż pojawiają się na rynku i jakoby są tak doskonałe, że potrafią zastąpić nawet mechanika. Są to na ogół specjalne środki czyszczące dodawane do oleju napędowego, a przeznaczone do czyszczenia układu zasilania. Te silnie reagujące substancje mogą powodować niepożądane zakłócenia w pracy wtryskiwaczy układów Common Rail – właśnie dlatego, że tak dobrze czyszczą. Uwolnione mikroskopowo małe cząstki żywic, dostawszy się pomiędzy powierzchnie igły i gniazdo w korpusie rozpylacza, mogą spowalniać albo nawet chwilowo zakleszczać igłę rozpylacza w korpusie. W wyższych temperaturach pracy może to utrudniać niezbędne szybkie zamykanie wtryskiwacza, czego konsekwencją będzie drastyczne pogorszenie jakości wtrysku. Przed zastosowaniem chemii warsztatowej, jako środka zapobiegawczego przed wodą kondensacyjną i rozwojem grzybów, co zresztą jest uzasadnione tylko w ramach okresowego przeglądu, należy bezwzględnie upewnić się u producenta takiego środka, czy można go bez obaw stosować do określonych układów wtryskowych. Jeśli pojazd ma już znaczny przebieg, to powinno się zalecać klientowi naprawę kompletu wtryskiwaczy.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Usterki i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.