Zawór regulacyjny ciśnienia

Zawór regulacyjny ciśnienia

Zawór regulacyjny ciśnienia (Y74) jest wkręcony z boku zasobnika. Sterownik steruje zaworem regulacyjnym ciśnienia przy różnych stopniach włączenia i w ten sposób reguluje ciśnienie w zasobniku. W stanie bezprądowym, pod działaniem siły sprężyny można utrzymywać ciśnienie maksymalnie do ok. 60 bar. W czasie jazdy zawór jest stale otwarty, a podczas rozruchu pozostaje zamknięty do ciśnienia ok. 120 bar. Jeśli zawór regulacyjny ciśnienia nie zostanie włączony, silnik nie uruchomi się. W przypadku trudności z rozruchem silnika należy sprawdzić działanie zaworu regulacyjnego ciśnienia pod względem elektrycznym i hydraulicznym.

Pod względem elektrycznym zawór regulacyjny ciśnienia sprawdza się przez pomiar rezystancji oraz za pomocą oscyloskopu. Rezystancja cewki powinna, wynosić od 2,4 do 2,8 Ω, a względem masy – nieskończoność. W celu określenia, czy zawór regulacyjny ciśnienia jest włączany elektrycznie, podłącza się oscyloskop do obu styków zaworu. Przy zatrzymanym silniku i włączonym zapłonie współczynnik wypełnienia impulsu powinien wynosić 22%, a na biegu jałowym – 17±2% (Mercedes C220CDI). Wraz ze wzrostem prędkości obrotowej stopień włączenia musi się zwiększać. Jeśli współczynnik wypełnienia impulsu nie daje się zmierzyć, należy przez sprawdzenie przewodów prowadzących do sterownika i odczytanie pamięci diagnostycznej określić przyczynę, która może tkwić w uaktywnionym immobilizerze. Sprawdzenie hydrauliczne odbywa się przez czujnik ciśnienia. Ciśnienie w zasobniku i współczynnik wypełnienia impulsu muszą być względem siebie w określonym stosunku. Jeśli na przykład stosunek ten na biegu jałowym jest za duży, można wnioskować o nieszczelności układu wysokiego ciśnienia lub uszkodzeniu czujnika ciśnienia. Następnie należy wykluczać usterki kolejno po sobie, np. czujnik ciśnienia, wtryskiwacze, przez pomiar wielkości przelewu lub sprawdzenie regulacji równomierności pracy na biegu jałowym.

W pierwszych wersjach układów wtryskowych nie dopuszczano wymiany samego zaworu regulacyjnego ciśnienia (Y74), musi być wymieniony razem z pompą wysokiego ciśnienia. Od listopada 2003 r. istnieje już możliwość wymiany samego zaworu. W nowym typie zaworu nie można wymieniać uszczelki metalowej.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Technika i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.